

Over Bel&Bo
Een Belgisch familiebedrijf
Tot 600 medewerkers in dienst
96 winkels
Bel&Bo, een vooraanstaande naam in de Belgische mode-industrie, biedt een veelzijdige collectie die perfect aansluit bij de hedendaagse modetrends. Gekend voor hun betaalbare en kwalitatieve kleding, richt Bel & Bo zich op het hele gezin met een assortiment dat zowel stijlvol als praktisch is. Hun toewijding aan klanttevredenheid en het voortdurend vernieuwen van hun aanbod maakt Bel & Bo een favoriete bestemming voor modebewuste shoppers die waarde hechten aan kwaliteit en comfort.

Doelstelling Bel & Bo
Modebedrijf Bel&Bo had nood aan een nieuwe, omnichannel website inclusief aangepaste webshop met een nieuwe look and feel. Zo kunnen hun klanten sneller surfen, shoppen en converteren. PHPro, al jarenlang een vertrouwde partner van Bel&Bo, kreeg de opdracht om de verouderde Magento 1-webshop te vervangen door een modern Magento 2-platform, waar klanten van Bel&Bo naar hartenlust kunnen winkelen.
Analyse & Vernieuwing: De start van het project
De E-commerce Manager die in 2020 bij Bel&Bo aan de slag ging, merkte op: “De bestaande webshop van het familiebedrijf was nog gebouwd op Magento 1 en was daarom dringend toe aan vernieuwing.”. Om die reden besloot Bel&Bo om van dit moment gebruik te maken om de noden van de verschillende departementen, gaande van Marketing, Logistiek, tot Klantendienst en IT, te stroomlijnen en in een groot auditdocument te gieten. Uit deze interne audit ontstond een SOW (Statement of Work) en na verschillende workshops met ons team werd dit document vertaald in een uitgebreide analyse. Deze analyse werd dan omgezet in verschillende tickets en een uitgebreide roadmap.”




De overstap naar PWA
Tegelijkertijd kreeg het webdesign een opfrisbeurt, dankzij de hulp van zusterbedrijf Sidekick en ook de User Experience (UX) werd uitgebreid onder de loep genomen. Bel&Bo heeft nu een website die zowel op mobiel als desktop mooi én functioneel is dankzij de overgang naar Magento 2. Om helemaal mee te zijn met de laatste trends, koos Bel&Bo niet voor een traditionele Magento webshop, maar voor een PWA, ook wel gekend als Progressive Web App. Een PWA is een website die zich gedraagt als een app en dat verbetert de gebruikersbeleving. En een blije gebruiker is weer goed voor je sales! Omdat 70% van de klanten van Bel&Bo via mobiel de website bezoekt en ook converteert, was dit het ideale framework om te implementeren. Bel&Bo legt uit: ”Een andere reden om voor PWA te kiezen was het ‘early adopter’-gegeven. Bel&Bo wilt future-proof zijn, en PWA wekt al jaren de nodige interesse. Dat zie je ook terug aan de huidige releases van Adobe, waar PWA veel focus krijgt. Als early adopters hopen we een stapje voor te zijn op de concurrentie en we merken dat we met het huidige platform veel responsiever en wendbaarder zijn in ons verhaal.” Naast het gebruikmaken van de nieuwste technologieën wilde Bel&Bo ook een sterke focus op hun omnichannel strategie. Het doel was dan ook simpel: Bel&Bo wou een vernieuwde, omnichannel website met webshop die een frisse look en feel uitstraalde met de focus op mobile first. “Om dit te bewerkstelligen hebben we ook in het ERP de nodige aanpassingen gedaan om het omni-channel verhaal te ondersteunen. Daarnaast wisselden ook alle 95 winkels van kassasysteem waardoor we alle processen binnen Bel&Bo beter op elkaar hebben laten aansluiten,” vult men aan.



Frisse look
Om de frisse look van hun nieuwe webshop te bewerkstelligen, schakelde PHPro ook hier de hulp in van zusterbedrijf Sidekick. Een ervaren UX/UI designer nam het grafisch gedeelte voor haar rekening en ontwierp een nieuwe stijl voor de geoptimaliseerde website. Met de uitgebreide huisstijlgids die reeds aanwezig was, gingen ze aan de slag om hier een hedendaagse touch aan te geven. Zo werden de herkenbare strepen van Bel&Bo alsook het logo behouden. Ook de felle kleuren die eigen zijn aan het merk werden bewaard en gematcht met andere tinten. In de footer en de navigatie komen de typische merkkleuren terug, en ook hier zorgen de bekende Bel&Bo-lijnen voor een goede herkenbaarheid tijdens het scrollen.
Omnichannel
Wie Bel&Bo kent, kent ongetwijfeld wel een van zijn 95 fysieke winkels. Het was dan ook belangrijk dat er een duidelijke link werd gelegd tussen de huidige fysieke winkels én de webshop. Om die reden is bijvoorbeeld de voorraad in de winkels real-time te raadplegen op de webshop. Dankzij deze omnichannel approach zien we ook dat we bezoekers van de webshop makkelijker in de winkels krijgen en dat is een hele mooie kruisbestuiving! Een ander leuk voorbeeld van de omnichannel approach is dat fysieke cadeaubonnen ook makkelijk in de online webshop gebruikt kunnen worden, zodat klanten eender waar en wanneer gemakkelijk kunnen shoppen! Daarnaast hebben we online ook voorzien dat je een melding kunt inschakelen om op de hoogte te blijven of een artikel weer op voorraad is. Verder wordt de webshop ook gebruikt om andere platformen aan te sturen, door bijvoorbeeld een Facebook en Instagram feed te genereren.
6.12
Meer omzet
11
Minder retouren
20
Meer AOV
13
Hogere conversie
Resultaten van de vernieuwe webshop?!
Ook de eindklanten bleken fan van de nieuwe webshop, en dat was duidelijk te zien in de cijfers!
Dankzij de nieuwe Magento PWA shop nam de omzet immers toe met maar liefst 38% (2022 vergeleken met 2019 i.v.m. COVID). De nieuwe webshop zorgt ook voor betere productinformatie en productafbeeldingen, hetgeen er toe heeft bijgedragen dat de retouren met 11% zijn afgenomen.
De gemiddelde waarde per aankoop nam op zijn beurt toe met 20%, terwijl het aantal aankopen per klant ongeveer gelijk bleef. Het conversiepercentage nam op zijn beurt toe met 13%.
Ook in Google Analytics toont het surfgedrag gelijkaardige bevindingen:
- + 6,12% gebruikers van de website, waarvan een toename van 21,16% in het aandeel nieuwe gebruikers.
- De gemiddelde sessieduur nam met 8,94 % toe.
- Het bouncepercentage verlaagde met 15,48 %.
Geïmplementeerde features
Flowbox
Folder
Freshworks
Channable
Integratie met DPD
Mollie PSP
Google Invisible reCaptcha
Email- and address validators
Store locator & -delivery
Shop the look
MageFan blog
Amasty multiple coupons
Amasty special promotions
Mageplaza free gift
Ulmod XML sitemap splitter



De samenwerking
Samenwerking met Belgisch PHPro
Bel&Bo werkt al jaren samen met PHPro, waaronder voor hun Magento 1 webshop. Bij de overstap naar een nieuwe oplossing koos Bel&Bo opnieuw voor het Belgische PHPro. Hoewel ze hun SOW (Statement of Work) bij meerdere partijen indienden, bleef de voorkeur uitgaan naar PHPro vanwege hun Belgische roots en de tevredenheid over de samenwerking.
Intensief e-commerce traject
Het nieuwe project verliep vlot maar intensief. “Zo’n e-commerce traject betekent een jaar intens samenwerken, met soms meningsverschillen,” zegt Mike. “Maar we losten alles soepel op en creëerden een prachtig verhaal. De roadmap blijft ook nog goed gevuld.”
Unieke Bel&Bo Dagen
Bel&Bo organiseerde samen met PHPro enkele “Bel&Bo Dagen.” Tijdens deze sessies kreeg het PHPro-team een blik achter de schermen. Het geautomatiseerde systeem, waarin kleding automatisch naar winkels wordt getransporteerd en weborders verwerkt, maakte indruk. “Hun verbaasde gezichten bij onze muur met 5000 vakjes voor weborders waren onbetaalbaar,” lacht Mike.
Switch naar Adobe Commerce Cloud
Voor Bel&Bo betekende de overstap van Magento 1 naar Magento 2 ook een overstap van Open Source naar Adobe Commerce Cloud. “Op zich was dat een logische stap,” vertelt Mike. “Naast de extra features, zijn we ook wel voorstander van het hele Cloud verhaal. Het grootste voordeel zien wij in het automatisch opschalen van de server. Bij Bel&Bo sturen we veel nieuwsbrieven uit, waardoor op dat moment de server met een zeer grote piek te maken krijgt, en dankzij de auto-scaling functionaliteit, blijft onze webshop continu goed bereikbaar en moeten we ons hier geen zorgen over maken. Daarnaast zorgt de extra Commerce functionaliteiten ook voor meer gebruiksgemak voor ons en onze klanten.” Voor deze nieuwsbrieven doet Bel&Bo trouwens beroep op een ander zusterbedrijf van PHPro, namelijk IDA. Samen met PHPro zorgde IDA voor een feilloze integratie tussen Adobe Campaign en de Adobe Commerce Cloud webshop, waardoor abandoned cart mails, nieuwsbrieven en reminder e-mails vlot naar de klant kunnen worden uitgestuurd!



Klantenervaring als rode draad
“Door dit traject heb ik echt geleerd hoe belangrijk het is om je tijd te nemen en alles goed te doordenken,” beseft Mike. “Er zijn altijd meerdere partijen in een e-commerce traject en je wilt deze allemaal betrekken in het proces en zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Wat ik daarnaast zeker aan iedereen wil meegeven die voor dit traject staat is: ‘Denk altijd in functie van de klant!’. We denken te vaak vanuit onze eigen sector, maar finaal moet de klant altijd centraal staan. Onze site heeft een zekere eenvoud, juist omdat dat is wat onze klanten willen. We hebben daarom niet alleen samengezeten met verkopers, district managers en warehouse personeel, maar we hebben ook effectief enquêtes en stuurgroepen met onze klanten gedaan. Het moeilijke aan dit proces is ook om alle meningen samen te laten vloeien, want vijftig meningen betekent uiteraard ook vijftig verschillende verhalen, maar finaal heb ik het gevoel dat we hier goed in geslaagd zijn en dat we trots mogen zijn op onze webshop 2.0!”
Ook zin in een fantastische PWA en future-proof platform?
Neem dan contact op en we zetten ons samen om over jouw digitale dromen te sparren.

Ook zin in een (ver)nieuw(d) en future-proof platform?
We bespreken graag samen jouw situatie, geheel vrijblijvend en zonder verplichtingen, om te zien hoe we jullie het beste kunnen vooruit helpen!