

Over Rob The Gourmets' Market
Delicatessenzaak
Luxe
Food and beverage
Rob The Gourmets’ Market is een delicatessenzaak waar ambacht centraal staat: ze verkopen een ruim assortiment hoogwaardige, lokale en verse producten van voornamelijk kleine producenten. Dat ruime assortiment mag je breed interpreteren. Ze bieden meer dan 1.500 bioproducten, 400 soorten kazen, 2.200 verschillende wijnen en nog heel wat meer local delights aan. Onder hun bekwame ambachtslieden vind je onder andere bakkers, vishandelaars, kaasmakers en kruideniers. Het doelpubliek waarop Rob mikt, zijn klanten die op zoek zijn naar smaakervaringen en bereid zijn daar wat meer voor te betalen.

Van fysiek naar digitaal: De Groei van Rob The Gourmets’ Market
Rob The Gourmets’ Market stond voor een unieke uitdaging. Naast hun fysieke winkel hadden ze al een digitale wijnshop en een algemene website, maar het groeiende succes van hun concept vroeg om een meer geïntegreerde aanpak. Klanten waardeerden de exclusieve producten en culinaire ervaring, maar door toenemende files en wegenwerken in Brussel werd het voor velen steeds lastiger om de winkel fysiek te bezoeken...
Om in te spelen op deze opportuniteit én uitdaging, besloot Rob The Gourmets’ Market hun digitale inspanningen te bundelen in één krachtig e-commerce platform. Met de hulp van PHPro werd een toekomstbestendige oplossing ontwikkeld waarbij de user experience (UX) van hun foodie klanten centraal stond. Het nieuwe platform maakt het nu mogelijk om het uitgebreide aanbod van Rob The Gourmets’ Market eenvoudig online te ontdekken én te laten leveren in heel België. Zo weet Rob niet alleen hun bestaande klanten beter te bedienen, maar ook nieuwe klanten aan te trekken, ongeacht de fysieke beperkingen van verkeer of locatie.
De groeiende vraag naar culinaire exclusiviteit en het gemak van online shoppen gaf ons de kans om onze fysieke winkelervaring digitaal te vertalen, en daarmee onze klanten te bereiken waar ze ook zijn!
Geïntegreerde technologieën: De bouwstenen van Rob The Gourmets’ Market E-commerce platform
Als oplossing werd er gekozen voor Magento en een geïntegreerd Akeneo PIM-systeem. Dit werd geïntegreerd met Rob The Gourmets’ Market ERP systeem Microsoft Navision, nu bekend onder de naam Microsoft Dynamics 365 Business Central.
- Magento: Een krachtig open source e-commerceplatform waarmee je webwinkels bouwt en beheert. Magento biedt software developers de kans om zeer aanpasbare (modulaire) en schaalbare online winkels te bouwen. De grote troef van Magento is dat je de webshop makkelijk aanpast aan de behoeften van de klant.
- Akeneo PIM: Akeneo PIM (Product Information Management) is een krachtig softwareplatform waarmee je productinformatie eenvoudig beheert, organiseert en centraliseert. Kenmerkend aan e-commerce is de enorme schat aan productinformatie van koopwaren. Die informatie moet correct, consistent en leesbaar zijn in de webshop, anders haken klanten af.
- Microsoft Dynamics 365 Business Central: Een uitgebreide ERP-oplossing (Enterprise Resource Planning) die bedrijven helpt bij het beheren van financiën, voorraad, verkoop, inkoop en andere cruciale bedrijfsprocessen.




Een geoptimaliseerde, op maat gemaakte order flow
Vervolgens hebben we specifiek voor Rob The Gourmets’ Market een op maat gemaakte order flow.
Stel dat een product beschikbaar is wanneer je het bestelt, maar dat dit product uitgeput is wanneer jouw order verzameld wordt, dan moet dit in de order en in de rekening flexibel aangepast worden. Of stel dat op jouw geselecteerde dag de orderlimiet vol zit voor een bepaald product, dan moet het systeem dat aangeven.
De maatwerkoplossing die we voorzagen werkt met pop-ups. Wanneer je een product toevoegt aan je winkelmand, dan krijg je een pop-up met de vraag of je dit thuis wil laten leveren. Wanneer je ‘ja’ aanduidt, zie je in real-time op welke dagen het mogelijk is om die producten te leveren. Daarbij houdt het systeem rekening met de productcategorie limieten per dag: dagen worden niet meer als optie getoond wanneer de daglimiet voor een bepaald product al bereikt is.
Uitbreiding door succes: Nieuwe uitdagingen voor Rob The Gourmets’ Market
Na de succesvolle lancering van hun webshop keerde Rob The Gourmets’ Market terug naar PHPro met een nieuwe reeks uitdagingen. Het e-commerceplatform was een groot succes, maar dit bracht ook complexiteiten met zich mee die om directe oplossingen vroegen:
• Overweldigend aantal orders: Het aantal bestellingen groeide zo snel dat het moeilijk werd om deze efficiënt te beheren en op te volgen.
• Uitdagingen met leveringen: Grote bestellingen van klanten zorgden voor logistieke problemen, vooral bij de levering van omvangrijke hoeveelheden.
• Variabele dagprijzen: Bij voedingsproducten speelt de dagprijs per gewicht vaak een rol. De webshop moest daarom flexibel worden aangepast om deze prijzen nauwkeurig weer te geven.
• Flexibele order flow: Er was behoefte aan een systeem dat flexibel omgaat met uitverkochte producten of latere toevoegingen aan bestaande bestellingen.
Bij PHPro zagen we het als een positief signaal dat de webshop een “slachtoffer van zijn eigen succes” was. Tegelijkertijd stelden deze uitdagingen ons voor interessante technische vraagstukken. Het uitbreiden van de functionaliteiten en het bieden van maatwerkoplossingen maakte het mogelijk om de groei van Rob The Gourmets’ Market verder te ondersteunen. Door hands-on te werken, creëerden we oplossingen die niet alleen de operationele efficiëntie verbeterden, maar ook de klanttevredenheid verder verhoogden!
Een succesvolle webshop brengt nieuwe uitdagingen met zich mee – en bij PHPro zagen we het als onze taak om van ‘te veel bestellingen’ en ‘flexibiliteitseisen’ kansen te maken voor groei en innovatie!
Ook nood aan een geoptimaliseerd webplatform?
Heeft jouw onderneming ook nood aan een nieuwe website, PIM-systeem of een volledig geïntegreerde e-commerce? Laat het ons weten. Onze experten denken graag mee over een oplossing op maat voor jouw specifieke noden.