Om phpro.be nog beter te maken, gebruiken wij functionele en analytische cookies.
Wil je meer weten over de cookies? Klik dan op de knop "Voorkeuren".
Nieuws
Webshop migratie? Dé ultieme checklist met do's en don'ts
Plannen om een website of webshop te migreren? Voorkom grote fouten door onze jarenlange ervaring én waardevolle checklist:
Van een oude naar een nieuwe webshop?
Een webshop kan na een aantal jaren wellicht een upgrade gebruiken. Platformen hebben nieuwe features of verdwijnen simpelweg, het design van je webshop voelt gedateerd aan en zo verder. Er zijn voldoende goede redenen om jouw webshop te updaten of te migreren.
Spijtig genoeg is dit vrijwel nooit een simpel proces. Je kan niet zomaar op een knop klikken en boem. Klaar. Van een oude naar een nieuwe webshop gaan kan een grote uitdaging betekenen voor jouw team. Wil je meer weten over wat je te wachten staat? We hebben voor jou een checklist gemaakt.
Voorbereiden van een migratie
Een goede start van elke migratie begint bij een zorgvuldige planning. Alle aspecten van dit project moeten aan bod komen: huidige en nieuwe features, soorten betaalmogelijkheden, juridische zaken en zo veel meer. Daarmee lijkt het eigenlijk ook op het starten van een nieuwe website of webshop - spoiler: zo gaat het ook aanvoelen.
Bij deze zorgvuldige planning hoort een goed stappenplan: plan de structuur van de webwinkel, welk deel bouw je wanneer, wat is essentieel en wat niet. Anders dan bij het maken van een nieuwe webshop moet je ook rekening houden met de content en de processen die er al zijn. Breng alles zoveel mogelijk in kaart. Denk vooruit!
Contracten van de huidige webshop opzeggen of wijzigen
Er zijn verschillende soorten platformen: zo heb je SaaS-platformen (System as a Service) of on-premise oplossingen op basis van open-source of proprietary code. Het is belangrijk om te bekijken wat de gemaakte afspraken zijn met de oorspronkelijke leverancier. Kan je je SaaS-oplossing zomaar opzeggen? Wie is eigenaar van de code en de data?
Wat je eigenlijk wil vermijden is dat je gaat betalen voor iets dat je niet meer gebruikt. Een voorbeeld hiervan - en dit komt vaker voor dan je denkt - is een tool vervangen door een standaardfeature van het nieuwe platform. Men vergeet dan het contract met de derde partij op te zeggen en die rekent verder door. Je maakt extra kosten en jouw team merkt die vaak niet meteen op.
Bekijk de huidige setup goed en achterhaal welke partijen op dit moment betrokken zijn met de webshop. Zorg dat zij op de hoogte zijn van wat er zal gebeuren en dat je ruimte onderhandelt om bestaande oplossingen te laten lopen totdat je volledig kan overschakelen naar het nieuwe platform. Het is namelijk interessanter om geld te steken in degelijke code en handige features dan in tools die je niet zal gebruiken.
Plan de structuur van de webshop
Net als bij het bouwen van een huis, moet je op voorhand een plan hebben van de onderdelen die jouw webshop moet hebben. Omdat je al data van een bestaande website hebt, is het best om eerst die site in kaart te brengen en te bekijken wat werkt en wat niet. Dit wordt de basis van het nieuwe plan.
Het voordeel hiervan is niet alleen dat je je developmentpartij duidelijk kan aangeven wat je verwacht, maar ook dat je jouw marketingteam helpt in te schatten hoe de SEO migratie van de oude naar de nieuwe website eruit moet zien. Zijn er veranderingen in de URL structuur? Wordt er content verplaatst? Zijn de links dan nog wel in orde?
De structuur van de webshop zal een leidraad vormen voor verschillende teams binnen het project. Zorg er dus voor dat, nu je de kans hebt, je kiest voor een future proof opstelling.
Bekijk de data
Wat vaak - ten onrechte - achteruitgeschoven of zelfs vergeten wordt, is de migratie van de analytische tools. Je wil vermijden dat je door de upgrade of migratie plots geen of verkeerde data opslaat. Dit heeft een effect op de rapporteringen en de inzichten die je bekomt na het project. Een simpele voorbeeld hiervan is de integratie van Google Tag Manager in de webshop. Als je vroeger op bepaalde events triggers ingesteld had, en deze events worden niet geïmplementeerd of de namen zijn veranderd op je nieuwe webshop, dan zal je bijgevolg fouten zien in Google Analytics.
Zorg er dus voor dat jouw developmentteam en marketingteam goed samenwerken om te bepalen wat er gemeten moet worden en hoe dat zal gebeuren. Breng in beeld hoe data op dit moment opgevangen wordt en hoe dat in de toekomst zo goed mogelijk kan aansluiten op de bestaande gegevens. Je wil namelijk vanaf dag 1 kunnen opvolgen hoe de nieuwe site presteert en wat als goed (of slecht) ervaren wordt door de gebruiker.
Valkuilen bij een migratie
1) Tracking op de webshop
Zoals net aangegeven in "Bekijk de data" is het erg belangrijk om te waken over de manier waarop data opgevangen en verwerkt wordt. Zorg er dus voor dat je data mee geüpdatet wordt met de nieuwe website en dat dit een integraal deel van het testen uitmaakt. Zit ook samen met de verschillende stakeholders om te bekijken welke knoppen, clicks of andere interacties gevolgd moeten worden.
PHPro tip: laat een audit doen op de huidige setup en neem de actiepunten mee in de developmentfase. Zo kan je tijd besparen.
2) SEO bij een migratie
Verder kunnen er gevolgen zijn voor de vindbaarheid van de webshop. Zoekmachineoptimalisatie of SEO is belangrijk om voldoende verkeer naar de website te brengen. Na een migratie wil je geen stappen terugzetten op dit vlak. Integendeel. Doorgaans wil je makkelijker vindbaar zijn in de zoekresultaten van jouw klanten. Het is dus belangrijk om strikt te monitoren dat je website niet trager wordt, er geen 404's zijn op gekende url's en dat de content correct ingevuld wordt voor de gebruiker en de zoekmachines.
Kortom, je wil de punten die je gescoord hebt naadloos overdragen naar de nieuwe implementatie.
3) Conversie widgets in kaart brengen
Zorg ervoor dat je alle widgets en tools in kaart hebt gebracht en dat de code ervan past binnen de vernieuwde site. Zijn ze nog wel relevant? Past het design van die chatbot nog in de nieuwe stijl? Hebben we product recommendations in ons nieuw platform en hebben we die externe tool dan nog nodig?
Daarnaast moet je ook bekijken of de tracking pixels van derden nog op de juiste plaats staan en correct werken. Zeker als je met een commissiemodel werkt. Dan wil je geen conversie dubbel aangeven.
In a nutshell: zorg dat je perfect weet wat je momenteel hebt op je webshop en waar je naartoe wil met de volgende versie. Overloop wat je wil meenemen en wat je wil laten vallen. Je kan jezelf veel tijd en geld besparen door te vermijden dat code achteraf opnieuw bekeken moet worden.
Heb je plannen voor een migratie van jouw website?
Als migratiepartner met jaren ervaring weet PHPro als geen ander dat er veel komt kijken bij een migratie van een webshop. Heb je hulp nodig of heb je vragen over een migratie van jouw webshop? Neem dan zeker contact met ons op en we zetten vrijblijvend een kopje koffie voor je klaar!