Om phpro.be nog beter te maken, gebruiken wij functionele en analytische cookies.
Wil je meer weten over de cookies? Klik dan op de knop "Voorkeuren".
Wat is OroCommerce
OroCommerce is een open-source e-commerceplatform, speciaal gebouwd om de e-commerceactiviteiten van B2B-bedrijven te vergemakkelijken. Het is een platform dat volledig gericht is op de B2B-handel (B2B, B2B2B en B2B2C). Door de beschikbare functionaliteiten is OroCommerce uitgeroepen tot de nummer één B2B e-commerce platform volgens een rapport van Frost & Sullivan.
Wist je trouwens dat sinds recent zusterbedrijf 25Carat zich volledig richt op OroCommerce als B2B e-commerceplatform? Wens je operationele efficiëntie voor jouw B2B e-commerce diensten, kijk dan zeker eens hoe zij jou kunnen helpen.
Waarom OroCommerce overwegen voor B2B?
De digitalisering van een bedrijfsomgeving draait vaak niet enkel en alleen om groei, maar ook het efficiënter oplossen van de vaak nog manueel lopende dagdagelijkse taken. Daarnaast zijn er ook veel verschillen in vergelijking met de B2C markt. Een zakelijk platform moet kunnen beantwoorden aan elke workflow van een bedrijf.
Vooral de typische B2B functionaliteiten die standaard ingebouwd zijn in OroCommerce zijn enkele pluspunten om de zaken digitaal te vergemakkelijken. Hierdoor kunnen bedrijven tijdrovende zaken zoals offerteaanvragen, orderverwerking, voorraadbeheer en meer veel sneller en efficiënter regelen. Doordat het platform een brug vormt tussen klanten en bedrijven zal klantenbinding nog sterker zijn.
Verder is de B2B e-commerce in volle bloei. Door de sterke groei is ook deze markt nu klaar om een digitale transformatie mee te maken net zoals de B2C-sector enkele jaren terug. Zowel distributeurs, groothandelaren, detailhandelaren, fabrikanten als merken willen al te graag een graantje meepikken op vlak van e-commerce.
Zo kan een bedrijf dat zich momenteel richt op particulieren meer groei realiseren door ook op de B2B-handel de pijlen te richten. Amazon en Bol.com zijn enkele voorbeelden van B2C-bedrijven die nu ook sterk verder groeien met een strategie gericht op zakelijke klanten.
Verschil tussen Magento en OroCommerce?
De OroCommerce makers stonden ook aan de wieg van de eerste Magento versie. Je kan ook net zoals bij Magento kiezen tussen een gratis community of een betaalde Enterprise versie. In de B2B e-commerce kunnen zaken echter vrij snel complex worden en meer functionaliteiten vragen van een platform. Specifieke prijzen per klantengroep, bedrijfsaccounts en complexe workflows zijn slechts enkele obstakels in de business-to-business wereld. Deze specifieke functionaliteiten zijn ingebouwd in OroCommerce en werken out-of-the-box. Op Magento heb je ook toegang tot een hele gamma B2B-modules die bijgebouwd kunnen worden naargelang de noden via de Magento Commerce versie.
De keuze van een bedrijf om te kiezen tussen één van de 2 platformen is dan ook niet eenvoudig en zal dan ook afhangen van case tot case. Een B2B-bedrijf kan bijvoorbeeld ook deels of volledig een B2C-markt bedienen, waardoor er andere behoeften en features noodzakelijk kunnen zijn. Verder heeft OroCommerce ook een Marketplace voor extensies. De OroCommerce Marketplace heeft al heel wat nuttige extensies, maar het gamma is voorlopig wel iets beperkter dan Magento’s Marketplace.
Twijfel je over welk platform geschikt is voor jouw specifieke businessdoeleinden? Wil je de mogelijkheden van beide platformen toch eens objectief bespreken met ons? Neem dan gerust contact met ons op via ons contactfomulier en een e-commerce expert zal je vragen vrijblijvend beantwoorden.
De features van OroCommerce
Gepersonaliseerde catalogussen voor klanten
Met Orocommerce is het eenvoudig om gepersonaliseerde productcategorieën te tonen aan verschillende bedrijven. Verder zijn er vaak verschillende prijslijsten aanwezig per klantengroep. OroCommerce voorziet een feature om eenvoudig specifieke permissies en rollen toe te kennen.
Prijslijsten definiëren
Zoals hierboven vermeld zijn er verschillende prijslijsten aanwezig per klant. Complexe prijsbepalingen kunnen dus ook eenvoudig ingesteld worden via de backend van OroCommerce.
Bedrijfsaccounts
Gebruikersrollen en klantengroepen zijn sterk aanwezig. Het is mogelijk om bedrijfsaccounts aan te maken en de juiste permissies toe te kennen aan gebruikers per soort profiel. Billing, data-analyse, quotes aanmaken en tal van andere rechten kunnen heel specifiek en nauwkeurig toegekend worden.
Bestellijsten en Quick order
Er kan ook met meerdere kooplijsten en winkelmandjes gewerkt worden. De complexiteit die dit meebrengt voor extra custom development is volledig weggewerkt. Een klant kan hierdoor heel eenvoudig producten selecteren of toekennen aan bestellijsten. Het is mogelijk om als klant eenvoudig quick orders te doen op het platform. Er zijn zelfs uploadfunctionaliteiten aanwezig zoals een CSV- of XML-uploadveld of invulveld. Hierdoor is het heel eenvoudig om producten in bulk te uploaden en te bestellen. Specifieke bestellingen kunnen sneller doorlopen of on-hold gezet worden.
Complexe workflow creëren
Een workflow creëren is kinderspel met OroCommerce. Het systeem voorziet een workflow managementsysteem om complexe flows op te zetten en definiëren. Zo kun je gemakkelijk flows creëren waarbij er op bepaalde hiërarchische niveaus eerst goedkeuring gegeven moet worden (bv. door een verkoopmanager). Het negeren van betaalverificaties kun je ook perfect instellen.
Offertes aanvragen en verwerken
De offerte-aanvragen zijn een eerste stap om nieuwe leads in klanten te veranderen. Verder moeten deze offertes ook gemaakt worden voor bestaande klanten. Deze offertes kunnen dan ook enkele keren aangepast worden om bijvoorbeeld nieuwe voorwaarden of huidige kortingen te verrekenen. Het platform maakt het gemakkelijker om offertes aan te vragen alsook op te stellen.
Configurable dashboards en rapporten
De meeste standaard dashboards zijn niet altijd even relevant voor de meeste bedrijven. De makers van Orocommerce hebben dit begrepen en bieden volledig aan te passen dashboards aan. Of je nu wenst om altijd eerst een overzicht te zien van je wekelijkse omzet of liever een overzicht van de binnengehaalde leads, met Orocommerce is het allemaal mogelijk.
CRM en e-commerce platform onder één dak
Met OroCommerce zal je nooit meer een lead uit het oog verliezen. Het e-commerceplatform heeft al reeds een CRM-systeem ingebouwd in de backend. Nieuwe en bestaande leads kunnen dus eenvoudig in het CRM-systeem ingevoerd en opgevolgd worden. Hierdoor heb je als bedrijf geen nood meer om een extra CRM-module of systeem in te bouwen.
Interesse om een Orocommerce platform op te zetten?
Ben je geïnteresseerd om te starten met Oro of wil je meer informatie? Laat onze collega’s van 25Carat helpen! Zij zijn onze B2B e-commerce experten met veel technische expertise in OroCommerce. Vraag zeker een vrijblijvend gesprek aan.