Om phpro.be nog beter te maken, gebruiken wij functionele en analytische cookies.
Wil je meer weten over de cookies? Klik dan op de knop "Voorkeuren".
Nieuws
12 min leestijdMagento vs Shopware: Wat zijn de verschillen?
Wil je je klanten beter bereiken en bedienen met een nieuwe webshop voor je bedrijf? Ben je echter overweldigd door de enorme keuze aan e-commerce platformen? Logisch! Elk bedrijf is namelijk uniek, met haar eigen specifieke doelstellingen, structuur en doelgroep. Daarom heeft elke webshop vandaag een oplossing op maat nodig.
Daarnaast worden de eisen van online consumenten steeds ingewikkelder. Zo wordt het voor elke online retailer steeds moeilijker om de concurrentie bij te benen en zich te onderscheiden. Een ideaale e-commerce platform kiezen is dus niet eenvoudig.
In dit artikel vergelijken we twee platformen die een bewezen naam hebben in e-commerce: Magento 2 en Shopware 5. Beide platformen hebben krachtige software en bieden uitgebreide mogelijkheden om jouw webshop te perfectioneren op maat van je klanten. Daarom raden we bij PHPro altijd één van deze twee e-commerce platformen aan, afhankelijk van je business model.
Hieronder zetten we de belangrijkste voor- en nadelen van beide platformen op rij, gaande van populariteit, gebruiksgemak, performantie, SEO, uitbreidbaarheid (extensies/modules) en prijs.
Populariteit en marktaandeel van Magento en Shopware
Magento is de Cadillac van e-commerce software. Het is het grootste e-commerce platform ter wereld. Volgens een studie van IDC had Magento een marktaandeel van 29,1% in 2017. Dit in tegenstelling tot Shopware dat maar een aandeel van 0.4% heeft wereldwijd.
Logisch, aangezien Shopware voor een lange tijd enkel beschikbaar was in het Duits. In Duitsland heeft Shopware dan ook een marktaandeel van 6,35%. Shopware is daardoor het vierde grootste e-commerce platform in Duitsland.
Naast het marktaandeel is ook de grootte van de community een belangrijk element, zeker bij open source projecten. De Shopware community telt ongeveer 40 000 leden. Magento’s community daarentegen pronkt met meer dan 100 000 leden.
Toch wint Shopware steeds meer marktaandeel van Magento vanwege de gebruiksvriendelijkheid voor niet-developers en de uitgebreide winkelervaringen binnen B2C categorieën.
Hoe gebruiksvriendelijk is Magento tegenover Shopware?
Door haar talrijke features en custom modules is Magento een complex platform met een steile leercurve. Daarom heb je development nodig om Magento volledig te optimaliseren naar je behoeften. Om deze reden schakel je beter een derde partij in, zoals PHPro, die de Magento shop 100% correct configureren en gebruiksvriendelijk maken.
Shopware, daarentegen, heeft een zeer gebruiksvriendelijke interface waarin je eenvoudig je website te configureert en integreert met externe applicaties. Hierdoor is Shopware heel gebruiksvriendelijk voor niet technische personen zonder programmeerkennis.
Performantie van Magento en Shopware
Een belangrijke factor in performantie is de laadtijd van een pagina. Volgens een studie door Google verlaten 53% van mobiele bezoekers een site wanneer deze er meer dan 3 seconden over doet om te laden.
Dit wil dus zeggen dat het belangrijk is om een goede performantie te hebben op je e-commerce webshop. Treolabs maakte een vergelijking en beide standaardsites hadden een goede score op pagina snelheid. De gebruikte Magento 2 website kreeg een score van 79% en de Shopware website kreeg 87%.
Daarnaast voerden we zelf een page speed test uit op twee demo sites van Magento en Shopware. Hier scoorde Shopware (98) duidelijk beter dan Magento (73).
We moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat dit maar demo websites zijn en dat scores in de praktijk ook afhangen van factoren zoals het hostingplatform, aantal producten, ...
SEO voor Magento en Shopware?
Wanneer we kijken naar de SEO functionaliteiten van beide platformen zien we dat er redelijk veel opties aanwezig zijn. Volgens een onderzoek van ecommerce-platforms over de SEO score van e-commerce platformen blijkt dat Magento zeer hoog scoort met een score van 95 en daarmee een gedeelde derde plaats haalt. Jammer genoeg is Shopware niet opgenomen in dit onderzoek.
Het grootste verschil tussen beide platformen is dat veel van de geavanceerde SEO functionaliteiten van Magento manueel ingesteld moeten worden. Bij Shopware zijn de SEO functionaliteiten automatisch geconfigureerd en makkelijk aanpasbaar.
Extra functionaliteiten toevoegen aan Magento en Shopware?
Beide platformen laten gebruikers toe om modules of extensies te ontwikkelen voor hun platform. Deze extensies worden gratis aangeboden of verkocht in de Magento en Shopware shops. Hierdoor is de functionaliteit van beide platformen zeer uitgebreid.
Daarnaast biedt Shopware zelf ook extensies aan. Magento doet dit alleen in hun Enterprise Edition.
Sinds Magento 2 is het installeren en gebruiken van modules ook eenvoudiger geworden. Bij Magento 1 konden modules conflicten opleveren wanneer ze dezelfde data nodig hadden. Dit probleem is nu opgelost.
Wat is de prijs voor Magento en Shopware?
Zowel Magento als Shopware bieden een gratis community edition aan. Deze community edition heeft natuurlijk niet alle functionaliteiten van de betalende versie. De community edition is geschikt voor wie met het platform wil leren werken of voor startups die software en platformen vergelijken.
Naast de community of open source versie van Magento bieden ze ook de commerce versie. Hiervoor moet je jaarlijks een licentie betalen die iets meer dan 17 000 euro kost.
Shopware is wat flexibeler in hun prijzen dan Magento en biedt verschillende betalende versies aan. De eerste versie is de Shopware Professional die €999 kost. Deze prijs is inclusief 12 maanden aan support en updates. Bovenop deze optie en de community versie kan je premium extensies van Shopware kopen.
De volgende optie is de Shopware Professional Plus voor €5 995. Deze versie heeft meteen ook alle premium extensies. Verder is er nog de Shopware Enterprise waar je een offerte op maat voor vraagt.
Conclusie van Magento vs Shopware
Wie zal het halen? David of Goliath? Beide platformen zijn uitstekende keuzes als E-commerce platform afhankelijk van uw business model, doelstellingen en interne behoeften:
Voor kleine tot middelmatige bedrijven, die een e-commerce webshop willen starten, voornamelijk actief zijn in de thuismarkt en niet te veel van development willen afhangen, raden wij Shopware aan. Shopware is goedkoper, eenvoudiger op te zetten en gebruiksvriendelijker voor marketeers en shop managers die vooral visueel inspirerende shopping ervaringen willen aanbieden.
Voor middelmatige tot grote bedrijven met een internationale doelgroep, een divers productgamma en nood aan uitgebreide instellingen voor internationale belastingen en accijnzen, raden wij Magento aan. Magento is complexer en duurder, maar je krijgt wel een robuust en schaalbaar platform dat enorm veel data en verkeer kan verwerken en bovendien 100% configureerbaar en uitbreidbaar is op maat van je business, mits de nodige technische expertise.
Zoekt u een technische en strategische partner om uw e-commerce ambities in goede banen te leiden? PHPro is een Magento Certified Partner en is al jaren de Belgische referentie voor Magento projecten. Onze partner Meteor is de Belgische referentie voor Shopware projecten.
Contacteer ons en wij stellen uw plan tot digitaal succes op!
Voor meer informatie over e-commerce, marketing tips & tricks of andere weetjes kan je je onderaan de pagina inschrijven op onze nieuwsbrief.