Om phpro.be nog beter te maken, gebruiken wij functionele en analytische cookies.
Wil je meer weten over de cookies? Klik dan op de knop "Voorkeuren".
Nieuws
15 min leestijd11 redenen waarom uw bedrijf social media moet gebruiken
Iedereen zit op sociale media. BAM, dat is al één reden! Maar wat zijn nu echt de voordelen van sociale media voor bedrijven? Waarom zou u tijd en energie aan social media posts besteden? Dat leest u in de 11 redenen waarom social media een must is voor kleine start-ups en grote bedrijven:
1. Massaal bereik
Social media blijft groeien: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Snapchat,… ze hebben elk jaar meer gebruikers. De jongeren van vandaag zijn de klanten van morgen en deze generatie is verknocht aan social media als communicatiekanaal. De volgende generatie zal dus nog beter te bereiken zijn op social media dan vandaag. Consumenten raken zelfs nu al steeds meer gewend aan social media als een marketingkanaal. Zo gebruiken steeds meer retail webshops de instagram shopping campagnes om hun doelpubliek nog vaker te bereiken en beter aan te spreken.
2. Preciese targeting
Social media marketing biedt vandaag heel wat opties om een zo specifiek mogelijk doelpubliek te bereiken. Facebook en LinkedIn hebben een schat aan data over hun gebruikers zoals demografie, jobtitel, opleiding, interesses, enz. Met deze targetingopties kan je zeer kostenefficiënt adverteren om de juiste doelgroep te bereiken.
3. Bliksnemsnelle merkbekendheid
Voor merkbekendheid is er momenteel geen beter kanaal te vinden dan social media. Start-ups of bedrijven die aan rebranding doen kunnen op korte termijn enorm veel content verspreiden op social media en ook meteen feedback ontvangen. Voor goede resultaten heeft u echter ijzersterke content nodig die actueel, relevant en nuttig is. Het is ook een kwestie van trial en error. Zo ontdek je wat voor content populair is bij volgers of fans. Dit vergt tijd en inspanning, maar wanneer je content massaal gedeeld wordt, dan pluk je hier zeker de vruchten van.
4. Bouw meer vertrouwen
Zonder vertrouwen in je bedrijf doen consumenten geen aankoop. Een goede manier om vertrouwen op te bouwen is door voldoende autoriteit en expertise uit te stralen. Door alleen al je social media kanalen aan te vullen met de juiste informatie en regelmatig relevante posts uit te sturen over je bedrijf, team, dienst, product, enz. toon je expertise in je sector en laat je ook zien dat je zelf sterk gelooft in je merk. Dit wekt vertrouwen op bij bezoekers van je bedrijfspagina. Mensen die je merk nog niet goed kennen zullen hier namelijk vaak een kijkje op nemen.
5. Creëer een band met je doelpubliek
Social media zijn een ideaal kanaal om met je doelpubliek of klanten te communiceren. Als je als bedrijf open en eerlijk communiceert en de problemen van je klanten op social media oplost bouw je een band op met hen. Bovendien laat je aan heel de wereld zien dat jouw klanten belangrijk voor je zijn. Dit zorgt voor meer vertrouwen in je bedrijf.
6. Straal persoonlijkheid uit
Via social media content kan je je merk een persoonlijkheid geven. Veel bekende merken en influencers stralen een boodschap, mening, karakter uit. Zo’n persoonlijke touch werkt aanstekelijk bij volgers. Denk maar aan politici die na het posten van hun ongezouten mening op social media achteraf populairder zijn dan ooit.
7. Extra touchpoints in een customer journey
Een customer journey is het pad van verschillende touchpoints waarmee je klant in aanraking komt vooraleer hij/zij converteert op je site. Social media kanalen zijn ideaal om mensen te bereiken maar ook om te converteren. Zo kan een gebruiker een interessante post of advertentie over je bedrijf zien in zijn/haar feed en beslissen om uw bedrijfspagina te bezoeken. Op deze pagina kan je alle info geven die de bezoeker nodig heeft om bij je klant te worden. Ook via social chatbots kan u de bezoeker verder helpen en in je marketingfunnel betrekken. In de toekomst zal het alleen nog maar makkelijker worden om klanten meteen te converteren op social media zonder dat ze je website nog hoeven te bezoeken.
8. Kostenefficiënte campagnes
De tijd dat elke marketingcampagne een kostelijke onderneming was is voorbij. Dit mede dankzij social media. Waarom? Je kan betalen om je content te boosten maar goede content wordt gedeeld zonder dat je er iets voor betaalt. Mocht je toch opteren om te adverteren via de sociale kanalen, dan heb je steeds volledige controle over je budget, doelgroep en duur van je marketingcampagnes.
9. Meetbare resultaten
De resultaten van je social media inspanningen zijn heel makkelijk te meten. Je weet dan ook dat meten gelijk is aan weten. Je campagne baseren op KPI’s werkt de conversie in de hand. Social media platformen zoals Facebook en LinkedIn bieden op hun platform zelf heel wat dashboards om de interacties met je content te analyseren. Daarnaast heb je heel wat tools zoals Hootsuite, Buffer en Loomly waarmee je alle data van al jouw social media kanalen in één overzichtelijk dashboard giet. Ook in Google Analytics vind je heel wat info terug over het aandeel van social media in je verkeer, conversies en omzet.
10. Remarketing: de beste marketing
Je kan niet alleen gedetailleerde info krijgen over de resultaten van uw social media inspanningen, je kan ook data gebruiken om je klanten of bezoekers opnieuw aan te spreken op social media. Door aan remarketing campagnes (retargeting) te doen spreekt je bezoekers aan die je website hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Op basis van de acties die ze op jouw website deden kan je zeer specifieke en doelgerichte advertenties tonen op social media om deze bezoekers alsnog terug in jouw marketingfunnel te trekken. Een bezoeker die een waardevolle actie heeft uitgevoerd zoals een winkelmandje vullen zonder te bestellen kan zo gemakkelijk opnieuw aangesproken worden via een gerichte advertentie op social media. Bezoekers die via retargeting terug op je website komen hebben dan ook een veel hogere conversie ratio.
11. User generated content
Social proof is een universeel doeltreffend verkoopsargument. Consumenten blijven namelijk gevoelig voor het gedrag van anderen. De populariteit van social media versterkt dit alleen maar. Sommige klanten posten spontaan social media content waarin ze bedrijven positief promoten. Denk maar aan jonge meisjes die foto’s van verkeerd gespelde namen op Starbucks coffee cups delen. Voor bedrijven is zo’n user generated content van onschatbare waarde. Het toont namelijk dat iemand een grappig en amusant moment heeft meegemaakt dankzij Starbucks. Social media zijn een ideaal kanaal om user generated content te laten renderen voor je bedrijf. Wees creatief en bedenk een #campagne om je social media te boosten! Inspiratie nodig? Neem gerust contact met ons op!
Door het grote bereik, de deelbaarheid van content, doelgerichte adverteermogelijkheden en de opties om een band met jouw doelpubliek te creëren zijn social media een vast onderdeel geworden in het marketingplan van elk ambitieus bedrijf. Met deze tips kan je zelf aan de slag om een social media strategie te bouwen waarmee je merkbekendheid opbouwt, verkeer aantrekt en meer winst boekt.
Heb je hulp nodig met social media voor jouw bedrijf?Neem gerust contact met ons op! Wij werken een social media strategie op maat uit... en vooral die converteert.
Wil je meer leuke online marketing tips, tricks en weetjes? Meld je dan onderaan aan op onze newsletter: