Nieuws

Het verschil tussen Magento Open Source en Adobe Commerce

Vorige week kon u nog lezen over hoe Adobe Sensei uw Adobe Commerce webshop kan versterken, maar wat zijn nu eigenlijk alle verschillen tussen Adobe Commerce en Magento Open Source? Ontdek het in deze blog!

Wat is Magento Open Source

 

Magento is een e-commerce-platform in handen van Adobe. Er zijn twee versies: Magento Open Source, de gratis, in PHP geschreven opensource-versie en Adobe Commerce, de betaalde versie. Al sinds jaar en dag behoort Adobe tot de leiders in het Magic Quadrant™ van Gartner, waardoor, zelfs in 2022, Adobe nog steeds een geweldige keuze is voor uw webshop.

Het voordeel aan Magento Open Source is dat je alleen de kosten betaalt voor hosting, eventuele extensies en ontwikkeling. Bij Adobe Commerce dienen er ook nog licentiekosten betaald te worden, die afhangen van de omzet en de gemiddelde order waarde. 

Wat is Adobe Commerce

 

Toen Magento ruim tien jaar geleden de eerste versie van de software uitbracht, was deze open source en dus gratis. Sindsdien is er veel veranderd: het Magento-portfolio is in de loop van de jaren gegroeid en er zijn veel versies en producten uitgebracht. In 2018 kocht Adobe Magento over, en sinds 2022 wordt Magento Commerce, de betalende versie van Magento, nu uitgebracht als Adobe Commerce. Bij Adobe Commerce dien je als klant licentiekosten te betalen. Deze zijn afhankelijk van het aantal installaties en de omzet die de webshop draait.

De overeenkomsten van Magento Open Source en Adobe Commerce

 

Magento is uiterst flexibele en veelzijdige e-commerce software. Het kan dan ook worden aangepast aan alle vereisten. De nieuwste versies van Magento Open Source en Adobe Commerce zijn gebaseerd op Magento 2. Websites, categorieën, producten, productkenmerken, prijzen en dergelijke worden ook op dezelfde manier geïdentificeerd en beheerd. Daarom is er in beide versies een navigatie met filtering op basis van productkenmerken of intelligente prijsbeheersing met individueel geconfigureerde prijsregels. Bovendien kunnen ze via API’s eenvoudig worden gecombineerd met andere IT-systemen. 

 

De verschillen

Bij Adobe Commerce dien je als klant licentiekosten te betalen, maar daar staat uiteraard heel wat waarde tegenover. We zijn er dan ook zeker van dat het verschil tussen Commerce en Open Source in de toekomst enkel groter zal worden. Adobe investeert meer in Commerce en zal ook meer nieuwe functionaliteiten in ontwikkelen. Bijv. Live Search, Product Recommendations, ... Hieronder hebben we de verschillen opgelijst per categorie.

Strategisch

  • Adobe Support
    • Als Commerce klant kan je support tickets bij Adobe neerleggen voor core bugs. Adobe voorziet dan een patch die door PHPro zal worden toegepast. Deze technische support is bovendien 24/7 bereikbaar
  • Adobe Awareness
    • Als Commerce klant krijg je een stem bij Adobe. Je hebt een Adobe account manager waarbij je terecht kan voor feedback, bezorgdheden, ... . Met Open Source kan je niet rechtstreeks terecht bij Magento.
  • Roadmap Commerce
    • Adobe zal meer features ontwikkelen voor Commerce dan voor Open Source. Een voorbeeld hiervan is de Live Search
  • Adobe Connectie
    • Magento is onderdeel van Adobe. Adobe zal meer aandacht spenderen aan Commerce en diepgaandere integraties met andere Adobe-pakketten maken voor Commerce.

Functioneel

  • Klantsegmentatie en personalisatie
    • Creëer gepersonaliseerde winkelervaringen die de conversie verhogen door content, promoties en prijzen dynamisch weer te geven aan specifieke klanten op basis van eigenschappen zoals hun locatie, geslacht, bestelgeschiedenis, levenslange aankoopwaarde, items uit de verlanglijst en meer. U kunt zich ook richten op onbekende websitebezoekers op basis van de producten die ze hebben bekeken of items in hun winkelwagentje.
  • Dynamische, op regels gebaseerde productrelaties
    • Automatische regels instellen om te bepalen welke producten als up-sales, cross-sales en gerelateerde producten moeten worden gepresenteerd voor elk klantsegment. Regels kunnen eenvoudig worden beheerd met een condition-based tool waarmee u moeiteloos op productsuggesties kunt inspelen om de verkoop en de gemiddelde bestelwaarde te verhogen.
  • Productaanbevelingen door Adobe Sensei
    • Product aanbevelingen kunnen automatisch worden berekend door Adobe Sensei. Dit is de naam binnen Adobe voor Artificiële Intelligentie. Product worden vertoond door automatische regels als "Deze producten worden vaak samen gekocht", "Deze producten meest bekeken", ... .
  • Beheer van klantattributen
    • Beheer/aanmaak van eigen klantattributen. Deze kunnen gebruikt worden in de klantensegmentatie om de gebruikerservaring te verhogen.
  • Loyaliteitstools
    • Bied uw klanten punten aan om een trouwe klant te zijn. U kunt deze punten automatisch verdelen op basis van de acties die de gebruikers uitvoeren (bv. zich abonneren op de nieuwsbrief, nieuwe klanten uitnodigen, producten kopen, ... ) 
  • Beperkte toegang tot de catalogus
    • Beheer de 'weergave- en aankooppermissies' voor klanten. Bepaalde klanten kunnen een categorie niet bekijken of in bepaalde categorieën geen aankooprechten verkrijgen.
  • CMS planning en preview
    • Verhoog uw verkoop en productiviteit door uw businessteams in staat te stellen op eenvoudige wijze een breed scala aan contentupdates te maken, vooraf te bekijken en te plannen, zonder daarbij IT te betrekken. Bekijk alle wijzigingen op datum of winkeloverzicht om een vlekkeloze winkelervaring te garanderen en optimaliseer de timing en impact van updates op de site door alle wijzigingen te beheren via een dashboard met tijdlijn. Implementeer updates automatisch op geplande tijdstippen voor meer efficiëntie.
  • Visuele merchandise
    • Optimaliseer productcategorie pagina's om de verkoop te verhogen door producten te arrangeren met een eenvoudige sleep-en-drop interface of sorteerregels die producten bestellen op beste verkoper, kleur, hoogste marge of nieuwste toevoeging. Bespaar tijd door regels in te stellen om producten automatisch toe te wijzen aan specifieke categorieën op basis van hun attributen, zoals merk, prijs of gecreëerde datum.
  • Uitgebreide beheerdersrechten
    • Log en controleer de verschillende acties die backend gebruikers uitvoeren. Richt verschillende websites in die bovendien zijn gescheiden voor verschillende backend gebruikers.
  • Geautomatiseerde herinneringen
    • Stuur automatisch herinneringen en coupons naar klanten met verlaten winkelwagens en verlanglijstjes
  • Geavanceerd CMS
    • Creëer een CMS-hiërarchie om klanten doorheen alle inhoudspagina's te leiden. Bovendien kunt u de inhoud van CMS-pagina terugzetten naar een historische back-up.
  • B2B
    • Biedt B2B-functionaliteiten aan zoals: bedrijfsstructuur, vertegenwoordigers, offertes, bestelling via SKU, aparte catalogi per bedrijf, kredieten, geavanceerde prijzen, ...
  • Retouren (RMA)
    • Biedt een retourmanagement van alle online bestellingen. Klanten kunnen de reden van retourzending aangeven. Retouren worden beheerd via de backend met verschillende statussen.
  • Geschenklijsten
    • Klanten kunnen verschillende lijsten opmaken zoals huwelijkslijsten, geboortelijsten, ...
  • Google Tag Manager
    • Een must-have marketing tool die volledig is geïntegreerd in Adobe Commerce.
  • Adobe Stock Integratie
    • Gebruik Adobe Stock Assets in je content pagina's. Je dient zelf geen afbeeldingen meer te maken en kan gebruik maken van de grote hoeveelheid gratis afbeeldingen van Adobe.
  • Inloggen als klant
    • Verhoog de klantenservice door in te loggen op naam van de klant. Hierdoor kan je een product in de winkelwagen leggen en de klant verder helpen.

Technisch

  • ElasticSearch
    • Met Elasticsearch kan men grote catalogi beheren en gemakkelijk aan schaalbare zoekcapaciteit voldoen bij groeiende zoekopdrachten . De installatie is snel en wereldwijde implementaties zijn eenvoudig met ondersteuning voor 33 talen out of the box. Elasticsearch biedt suggesties voor klantfouten, ondersteuning voor stopwoorden en weging en synoniembeheer via de Magento Admin om relevantie en conversies te vergroten.
  • Meerdere hoofddatabases
    • Schaal het databaseniveau van uw Magento-toepassing op door gebruik te maken van afzonderlijke hoofddatabases ter ondersteuning van afrekenen, orderbeheer en productgegevens. Hierdoor kunnen verschillende functionele gebieden onafhankelijk van elkaar worden geschaald en wordt ervoor gezorgd dat merchandising- en orderbeheeractiviteiten nooit van invloed zijn op de mogelijkheid van de koper om op de website te browsen en aankopen te doen.
  • Meerdere slave-databases
    • Adobe Commerce maakt het mogelijk dat elke master database meerdere slave databases heeft om leesbewerkingen te schalen.
  • Ondersteuning voor MySQL-cluster
    • Schaal uw databases voor afrekenen en ordermanagement horizontaal op om een hoge beschikbaarheid te garanderen via Adobe Commerce ondersteuning voor MySQL Cluster. MySQL Cluster beheert het delen van gegevens over meerdere database instances, zodat meerdere hoofddatabases kunnen worden gebruikt om uw capaciteit te vergroten.
  • Uitgestelde voorraadupdates
    • Zorg ervoor dat u geen orders mist tijdens hoge transactieperiodes door gebruik te maken van de optionele configuratie voor het updaten van de uitgestelde voorraad. Uitgestelde voorraadupdates voor individuele producten of een volledige website maken gebruik van het nieuwe berichtenbeheermechanisme om voorraadniveaus asynchroon bij te werken wanneer orders worden geplaatst om de doorvoer te verbeteren.
  • RabbitMQ
    • RabbitMQ is een berichtenbeheerder - een intermediair voor het berichtenverkeer naar andere applicaties. Het biedt uw toepassingen een gemeenschappelijk platform voor het verzenden en ontvangen van berichten, en uw berichten een veilige plaats om te bewaren totdat ze zijn ontvangen. Dit verhoogt de stabiliteit tussen diverse systemen.
  • Order archiveren
    • Verhoog de snelheid van het orderbeheer door gebruik te maken van archivering van oude orders.
  • CDN Ondersteuning
    • CDN is ondersteund om de snelheid van de omgeving te verhogen. Het Content Delivery Network biedt aan de gebruiker een snelle versie van de online omgeving vanuit de locatie zo dicht mogelijk bij de gebruiker.
  • Security
    • Bij het bouwen van een eCommerce-winkel moet beveiliging uw prioriteit zijn, aangezien u kritieke klantinformatie uitwisselt. Adobe Commerce-editie heeft geavanceerde beveiligingspatches waardoor het een veel stabielere en veiligere versie is dan Magento Open Source.

De Keuze

Bent u na het lezen van al deze informatie nog niet zeker of u beter voor Magento Open Source of Adobe Commerce kunt kiezen? PHPro assisteert u graag om de, voor u specifieke, voor- en nadelen mee in kaart te brengen. Tijdens de analyse nemen we de gewenste features mee onder de loep om zo de juiste beslissing samen te kunnen nemen. Neem snel contact op met een van onze experten en plan een gesprek in.