

Over Mediahuis
40+ onafhankelijke nieuwsmerken
Vier webshops
Mediahuis is een toonaangevend mediabedrijf dat actief is in België, Nederland, Ierland, Luxemburg en Duitsland. Het bedrijf staat bekend om zijn sterke nieuwsmerken zoals Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Standaard, en Het Belang van Limburg, evenals Gazet van Limburg.
Mediahuis bereikt dagelijks meer dan 10 miljoen lezers via meer dan 40 nationale en regionale nieuwsmerken, met een focus op hoogwaardige journalistiek en relevante content.
Naast traditionele media investeert Mediahuis ook in innovatieve digitale platformen en technologieën om informatie toegankelijker te maken. Met een sterke verbinding met lokale gemeenschappen blijft Mediahuis een betrouwbare bron van nieuws en entertainment, zowel nationaal als internationaal!

De noden
Mediahuis schakelde vanaf 2016 PHPro in voor de implementatie van Magento 2, waarmee webshops werden ontwikkeld voor hun toonaangevende nieuwsmerken zoals Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg, De Standaard, en Gazet van Antwerpen.
Het geslaagd afronden van dat initiële project resulteert in een jarenlange succesvolle samenwerking. De voorbije jaren heeft PHPro mogen bijdragen aan een reeks nieuwe en extra uitdagingen die aansloten bij de groeistrategie en veranderende noden van Mediahuis.
Deze projecten benadrukken de ambitie van Mediahuis om hun digitale aanwezigheid te versterken en een optimale gebruikservaring te bieden aan hun klanten. Neem zeker een kijkje op hun welvarende webshops:
De meest recente vraag die PHPro kreeg van Mediahuis besloeg volgende nieuwe projecten :
- Verdere optimalisatie van de snelheid en prestaties van hun website
- Invoeren van nieuwe productcategorieën in de webshop: reis- en fietsproducten
- Een nieuwe homepage waar ook medewerkers zonder technische achtergrond content kunnen toevoegen
- Diepgaande optimalisatie van de algemene UX-richtlijnen voor een betere klantbeleving



Over het project
Voor de realisatie van bovenstaande vragen stelden we, na een analyse fase, Hyvä voor als nieuwe front-end oplossing. De reden daarvoor was tweeledig: enerzijds om de performance uitdagingen van de website te tackelen, anderzijds vanwege de uitmuntende, gebruiksvriendelijke front-end oplossingen van Hyvä.
27
Meer organisch verkeer
20
Stijging in performance
21
Minder TBT
80
Verbetering LCP
Het resultaat
Geoptimaliseerde prestaties website
Hyvä staat bekend als een uitstekende oplossing om snelle webshops te creëren. We controleerden de performance van de webshop voor en na de implementatie en het resultaat mag er zijn:
- Performance: de algehele snelheid en responsiviteit steeg van 79% naar 99%.
- Structure: de onderliggende opbouw en organisatie van de HTML, CSS en JavaScript code stond eerst op 60% en steeg naar 92%.
- Largest Contentful Paint ('LCP') : de laadtijd van de grootste afbeelding of contentblock stond eerst op 2,2s. We optimaliseerden dit naar 418ms.
- Total Blocking Time: een lage 'TBT' is belangrijk voor een goede interactiviteit van jouw website: we verlaagden die van 226ms naar 114ms.
- Cumulative Layout Shift ('CLS') : deze metriek geeft weer hoeveel pagina-elementen onverwacht kunnen verschuiven tijdens het laden. Dit getal verlaagden we van 0,06 naar 0.
Een leuke bonus van de verbeterde performantie, is dat we daardoor een substantiële stijging zien van het organisch verkeer van hun website:
- Nieuwsblad: +27%
- De Standaard: +14%
- Het Belang van Limburg: +8%
- Gazet van Antwerpen: +18%
Kant-en-klare front-end componenten
Een andere reden waarom we voor Hyvä kozen, is vanwege het eenvoudige proces om te werken met “Fallback themes”. Een fallback theme verwijst naar een oplossing die je toelaat om - wanneer je delen van je website wil vernieuwen - dat niet meteen overal/tegelijk te moeten doen. Wanneer je werkt met een fallback theme, gaat jouw webplatform automatisch terugvallen op het vorige design thema wanneer die geen nieuw gedefinieerde stijl vindt voor die desbetreffende pagina. Dit stelt je in staat om websites geleidelijk aan te veranderen.
Bij het Hyvä thema zorgden we voor nieuwe kant-en-klare custom componenten die ze in de webshop banners konden gebruiken. Dankzij die componenten kunnen niet-technische medewerkers nu ook de shopbanners aanpassen. Zo plaatsen zij nieuwe features of producten eenvoudig in de kijker zonder de hulp van een developer.
Nieuwe productcategorieën webshop
We voegden twee nieuwe productcategorieën toe aan de webshops van Mediahuis: eentje voor de categorie Reizen en eentje voor Fietsen.
- Reizen: de medewerkers creëren makkelijk zelf nieuwe reispakketten op de website zonder dat ze kennis van code nodig hebben.
- Fietsen: we voorzagen alle juiste filters en specificaties zodat medewerkers eenvoudig fietsen en benodigdheden aan kunnen bieden op de webshop zonder dat technische kennis vereist is.

Wilt u ook een snellere webshop dankzij Hyvä?
Als Hyvä Partner staan we graag klaar om jouw webshop naar een hoger niveau te tillen.