Banner ROB

Het succes van Rob The Gourmets’ Market webshop

Het faciliteren van een op maat gemaakt flexibel e-commerceplatform door de integratie van Magento en Akeneo PIM.

client

Rob The Gourmets’ Market

Website
www.rob-brussels.be/nl/
scope

Eén centraal e-commerce platform: Magento met geïntegreerd Akeneo PIM-systeem

tools

Magento

Akeneo PIM

Microsoft Dynamics 365 Business Central

Rob The Gourmets’ Market is een delicatessenzaak waar ambacht centraal staat: ze verkopen een ruim assortiment hoogwaardige, lokale en verse producten van voornamelijk kleine producenten. Dat ruime assortiment mag je breed interpreteren. Ze bieden meer dan 1.500 bioproducten, 400 soorten kazen, 2.200 verschillende wijnen en nog heel wat meer local delights aan. Onder hun bekwame ambachtslieden vind je onder andere bakkers, vishandelaars, kaasmakers en kruideniers. Het doelpubliek waarop Rob mikt, zijn klanten die op zoek zijn naar smaakervaringen en bereid zijn daar wat meer voor te betalen.
 

Rob The Gourmets’ Market had oorspronkelijk, naast hun fysieke winkel, een digitale wijnshop en een algemene website. Hun concept – gastronomische delicatessensupermarkt – won aan populariteit in Brussel, dus wilden ze ook groeien in hun digitale verhaal. Zeker omdat hun cliënteel in de regio Brussel door toenemende files en wegenwerken niet altijd vlot meer in de fysieke winkel geraakte. Ze besloten daarom PHPro in te schakelen om hun digitale inspanningen te integreren in één e-commerce platform. De user experience (UX) van de foodie klanten stond daarbij centraal staan en leveringen moesten mogelijk zijn over het hele land.  

ROB-CORBEILLES_assemblage_photoshop

Magento en Akeneo PIM voor een gebruiksvriendelijk e-commerceplatform

Als oplossing werd er gekozen voor Magento en een geïntegreerd Akeneo PIM-systeem. Dit werd geïntegreerd met Rob The Gourmets’ Market ERP systeem Microsoft Navision, nu bekend onder de nieuwe naam Microsoft Dynamics 365 Business Central.
 
Welke systemen hebben we geïntegreerd?
 
            Magento:
Een krachtig open source e-commerceplatform waarmee je webwinkels bouwt en beheert. Magento biedt software developers de kans om zeer aanpasbare (modulaire) en schaalbare online winkels te bouwen. De grote troef van Magento is dat je de webshop makkelijk aanpast aan de behoeften van de klant. 
 
            Akeneo PIM:
Akeneo PIM (Product Information Management) is een krachtig softwareplatform waarmee je productinformatie eenvoudig beheert, organiseert en centraliseert. Kenmerkend aan e-commerce is de enorme schat aan productinformatie van koopwaren. Die informatie moet correct, consistent en leesbaar zijn in de webshop, anders haken klanten af.
 
           Microsoft Dynamics 365 Business Central:
Een uitgebreide ERP-oplossing (Enterprise Resource Planning) die bedrijven helpt bij het beheren van financiën, voorraad, verkoop, inkoop en andere cruciale bedrijfsprocessen.
 
Na een traject van ongeveer 9 maanden, in september 2017, lanceerde de delicatessensupermarkt zijn webshop. Dit traject lijkt lang, maar is redelijk kort aangezien de complexiteit van dit type webshop. Eerst werd er grondig geïnvesteerd in analyse: wat is de beste oplossing en hoe pakken we dit aan?
 
Na de functionele analyse, startte het echte werk: de webshop opzetten met alle bijhorende producten. Deze duizenden producten moesten in het PIM-systeem gedocumenteerd worden met foto’s, productomschrijvingen, ingrediënten, voedingswaarde, allergenen … Dat de inspanningen van dit huzarenwerk loonden, werd al snel duidelijk: ze trokken vlot dubbel zoveel bezoekers aan naar hun website en de bounce rate daalde met 32%.

Verfijning functionaliteiten van de webshop

In 2022 keerde Rob The Gourmets’ Market weer richting PHPro met een nieuwe uitdaging: door het grote succes van hun webshop moest die uitgebreid worden met extra functionaliteiten. Volgende uitdagingen kwamen op hun bord:
  • Veel orders: ze kregen te veel bestellingen via hun e-commerceplatform, waardoor ze die niet meer even goed konden opvolgen.
  • Leveringen: sommige klanten bestelden heel veel producten, wat issues gaf om te leveren.
  • Variabele dagprijzen: het probleem bij werken met voedingsproducten is dat er vaak een dagprijs geldt per gewicht. Flexibele aanpassingen van de prijs in de webshop drongen zich op.
  • Flexibele order flow: ze hadden nood aan een flexibele order flow wanneer er een product niet meer beschikbaar was of wanneer klanten nadien nog iets aan hun bestelling toe wilden voegen.
Bij PHPro waren we op een manier trots dat het e-commerceplatform slachtoffer was van zijn eigen succes. Desalniettemin moesten er hands-on oplossingen gezocht worden. Vanuit PHPro vonden we het alvast interessante aanvulling van het project om verder te bouwen aan de functionaliteiten van de webshop. Sommige uitdagingen waren heel specifiek, waardoor er werd voorzien in maatwerkoplossingen.
case_Rob

Limiteren van het aantal orders en leverdata

Om een goede klantenservice te blijven garanderen moest Rob The Gourmets’ Market zijn bestel- en leveringsprocedures herzien. Een situatieschets: er komt een order binnen van iemand die 25 flessen water besteld voor de bovenste verdieping van een appartementsgebouw zonder lift. Niet alleen nemen al die flessen water erg veel plek in tijdens de levering, ze wegen ook veel en water heeft een lage kostprijs. Dit was voor Rob The Gourmets’ Market geen ideale situatie.
 
Als oplossing maakten we bij PHPro eerst gebruik van de verregaande functionaliteiten van Magento: je kan limieten instellen in jouw webshop, bijvoorbeeld maximum 50 producten per dag per bestelling. Dit was de eerste improvement die we in orde brachten.
Naar de toekomst toe willen we ook limieten instellen op basis van productcategorieën: bijvoorbeeld maximum zes flessen water per dag.
 
Naast de grote orders, wilden ze ook hun leveringen efficiënter organiseren. Daarom willen we – als volgende functionaliteit op de roadmap – de leveringen voor klanten bundelen per regio. Bij bestellingen moeten zij dan hun postcode ingeven. Vervolgens kijken wij op basis van hun postcode wanneer leveringen aan hun adres mogelijk zijn.

Een geoptimaliseerde, op maat gemaakte order flow

Vervolgens hebben we specifiek voor Rob The Gourmets’ Market een op maat gemaakte order flow voorzien in hun case. Doordat je niet meer ongelimiteerd hetzelfde product kon bestellen en leveringen niet meer elke dag mogelijk waren voor elke postcode, moesten we dit ook integreren in de order flow.
 
Stel dat een product beschikbaar is wanneer je het bestelt, maar dat dit product uitgeput is wanneer jouw order verzameld wordt, dan moet dit in de order en in de rekening flexibel aangepast worden. Of stel dat op jouw geselecteerde dag de orderlimiet vol zit voor een bepaald product, dan moet het systeem dat aangeven.
 
De maatwerkoplossing die we voorzagen werkt met pop-ups. Wanneer je een product toevoegt aan je winkelmand, dan krijg je een pop-up met de vraag of je dit thuis wil laten leveren. Wanneer je ‘ja’ aanduidt, zie je in real-time op welke dagen het mogelijk is om die producten te leveren. Daarbij houdt het systeem rekening met de productcategorie limieten per dag: dagen worden niet meer als optie getoond wanneer de daglimiet voor een bepaald product al bereikt is.

Ook nood aan een geoptimaliseerd webplatform?

Heeft jouw onderneming ook nood aan een nieuwe website, PIM-systeem of een volledig geïntegreerde e-commerce? Laat het ons weten. Onze experten denken graag mee over een oplossing op maat voor jouw specifieke noden.

Contacteer ons