Bel&Bo banner

Een vernieuwde Magento webshop voor Bel&Bo

Over Bel&Bo

Bel&Bo is een Belgisch modebedrijf met zo’n 600 medewerkers en 95 verschillende winkels. Ze bieden een ruim mode-assortiment aan tegen een betaalbare prijs en met persoonlijke service. Bel&Bo gaat niet enkel in de fysieke winkels voor een aangename winkelbeleving, ook online bieden ze een aangename shopervaring. 

client

Bel&Bo

Website
www.bel-bo.be/nl/
scope

- Een overstap van Magento 1 naar Magento 2

- Een overstap van Open Source naar Commerce Cloud.

tools

Prerender.io

Magento 2 PWA Studio

Fabrimode ERP / PIM

Mollie PSP

Channable

Hoe bij ons gekomen?

Modebedrijf Bel&Bo had nood aan een nieuwe, omnichannel website inclusief aangepaste webshop met een nieuwe look and feel. Zo kunnen hun klanten sneller surfen, shoppen en converteren. Als trouwe klant van PHPro wensten ze dan ook hun oude Magento 1 webshop te vervangen door een nieuw Magento 2 platform waarop de klanten van Bel&Bo naar hartenlust kunnen shoppen.

Over het project

Mike Gryson, E-commerce Manager, startte in 2020 bij Bel&Bo:
De reeds bestaande webshop van het familiebedrijf, was nog gebouwd in Magento 1 en dus toe aan vernieuwing. Om die reden besloot Bel&Bo om van dit moment gebruik te maken om de noden van de verschillende departementen, gaande van Marketing, Logistiek, tot Klantendienst en IT, te stroomlijnen en in een groot auditdocument te gieten. Uit deze interne audit ontstond een SOW (Statement of Work) en na verschillende workshops met PHPro werd dit document vertaald in een uitgebreide analyse. Deze analyse werd dan omgezet in verschillende tickets en een uitgebreide roadmap.
Tegelijkertijd kreeg het webdesign een opfrisbeurt, dankzij de hulp van zusterbedrijf Sidekick en ook de User Experience (UX) werd uitgebreid onder de loep genomen. 

 

Bel&Bo heeft nu een website die zowel op mobiel als desktop mooi én functioneel is dankzij de overgang naar Magento 2. Om helemaal mee te zijn met de laatste trends, koos Bel&Bo niet voor een traditionele Magento webshop, maar voor een PWA, ook wel gekend als Progressive Web App.

 

Een PWA is een website die zich gedraagt als een app en dat verbetert de gebruikersbeleving. En een blije gebruiker is weer goed voor je sales! Omdat 70% van de klanten van Bel&Bo via mobiel de website bezoekt en ook converteert, was dit het ideale framework om te implementeren. 

 

Mike legt uit: ”Een andere reden om voor PWA te kiezen was het ‘early adopter’-gegeven. Bel&Bo wilt future-proof zijn, en PWA wekt al jaren de nodige interesse. Dat zie je ook terug aan de huidige releases van Adobe, waar PWA veel focus krijgt. Als early adopters hopen we een stapje voor te zijn op de concurrentie en we merken dat we met het huidige platform veel responsiever en wendbaarder zijn in ons verhaal.

 

Naast het gebruikmaken van de nieuwste technologieën wilde Bel&Bo ook een sterke focus op hun omnichannel strategie. Het doel was dan ook simpel: Bel&Bo wou een vernieuwde, omnichannel website met webshop die een frisse look en feel uitstraalde met de focus op mobile first.

 

“Om dit te bewerkstelligen hebben we ook in het ERP de nodige aanpassingen gedaan om het omni-channel verhaal te ondersteunen. Daarnaast wisselden ook alle 95 winkels van kassasysteem waardoor we alle processen binnen Bel&Bo beter op elkaar hebben laten aansluiten,” vult Mike aan.

Schermafbeelding 2023-01-27 om 10.58.19

Frisse look

Om de frisse look van hun nieuwe webshop te bewerkstelligen, schakelde PHPro de hulp in van zusterbedrijf Sidekick. Een ervaren UX/UI designer nam het grafisch gedeelte voor haar rekening en ontwierp een nieuwe stijl voor de geoptimaliseerde website.

Met de uitgebreide huisstijlgids die reeds aanwezig was, ging Sidekick aan de slag om hier een hedendaagse touch aan te geven. Zo werden de herkenbare strepen van Bel&Bo alsook het logo behouden. Ook de felle kleuren die eigen zijn aan het merk werden bewaard en gematcht met andere tinten.

In de footer en de navigatie komen de typische merkkleuren terug, en ook hier zorgen de bekende Bel&Bo-lijnen voor een goede herkenbaarheid tijdens het scrollen.

Omnichannel

Wie Bel&Bo kent, kent ongetwijfeld wel een van zijn 95 fysieke winkels. Het was dan ook belangrijk dat er een duidelijke link werd gelegd tussen de huidige fysieke winkels én de webshop. Om die reden is bijvoorbeeld de voorraad in de winkels real-time te raadplegen op de webshop. Dankzij deze omnichannel approach zien we ook dat we bezoekers van de webshop makkelijker in de winkels krijgen en dat is een hele mooie kruisbestuiving!

Een ander leuk voorbeeld van de omnichannel approach is dat fysieke cadeaubonnen ook makkelijk in de online webshop gebruikt kunnen worden, zodat klanten eender waar en wanneer gemakkelijk kunnen shoppen! Daarnaast hebben we online ook voorzien dat je een melding kunt inschakelen om op de hoogte te blijven of een artikel weer op voorraad is.

Verder wordt de webshop ook gebruikt om andere platformen aan te sturen, door bijvoorbeeld een Facebook en Instagram feed te genereren.

Andere leuke features die je kunt terugvinden op de webshop van Bel&Bo zijn:

  • Uitgebreide product detail pagina met brede en grote foto’s
  • Shop the look
  • Folder
  • Storelocator
  • Flowbox
  • Channable
  • Integratie met DPD
  • Mollie PSP
  • Email- and address validators
  • Email list verify
  • Pro6pp address validator
  • Blog
  • Multiple coupons
  • Special promotions
  • Free gift
  • Sitemap splitter
  • Overzicht van offline orders
  • Kinderen en partners linken aan je account

De resultaten

Ook de eindklanten bleken fan van de nieuwe webshop, en dat was duidelijk te zien in de cijfers!

Dankzij de nieuwe Magento PWA shop nam de omzet immers toe met maar liefst 38% (2022 vergeleken met 2019 i.v.m. COVID). De nieuwe webshop zorgt ook voor betere productinformatie en productafbeeldingen, hetgeen er toe heeft bijgedragen dat de retouren met 11% zijn afgenomen.

De gemiddelde waarde per aankoop nam op zijn beurt toe met 20%, terwijl het aantal aankopen per klant ongeveer gelijk bleef. Het conversiepercentage nam op zijn beurt toe met 13%.

Ook in Google Analytics toont het surfgedrag gelijkaardige bevindingen:

  • + 6,12% gebruikers van de website, waarvan een toename van 21,16% in het aandeel nieuwe gebruikers.
  • De gemiddelde sessieduur nam met 8,94 % toe.
  • Het bouncepercentage verlaagde met 15,48 %.

Dankzij de omnichannel approach zien we dat we bezoekers van de webshop ook makkelijker in de winkels krijgen en dat is een hele mooie kruisbestuiving!

Mike Gryson

E-commerce Manager Bel&Bo

De samenwerking

Bel&Bo werkt al jaren samen met PHPro, zo ook voor hun Magento 1 webshop.

Het was dan ook vrij evident dat het Belgische Bel&Bo terug voor een echt Belgisch bedrijf als PHPro koos. Na het indienen van hun SOW bij meerdere partijen, zag Bel&Bo dat veel andere bedrijven een stuk internationaler verspreid zitten, en daarnaast is Bel&Bo al jaren tevreden over de tone of voice en communicatie bij PHPro.

Ook de nieuwe samenwerking verloopt heel vlot, al valt niet te ontkennen dat zo’n e-commerce traject heel intens is. “Je leeft een jaar op elkaars lip in zo’n parcours,” vertelt Mike. “Dat betekent dat er soms ook meningsverschillen zijn, maar we hebben alle conflicten en discussies heel vlot kunnen oplossen langs beide kanten en zo een fantastisch verhaal gecreëerd. Tot op de dag van vandaag zitten we nog iedere week samen en schrijven we nog nieuwe hoofdstukken aan ons verhaal. De roadmap zit nog vol voor de toekomst! (lacht)”

“Los van onze traditionele samenwerking, hebben we met het PHPro-team ook enkele Bel&Bo dagen gehouden. In concreto zaten we dan met het hele team van Bel&Bo en het hele team van PHPro een hele namiddag samen en dat waren wel hele toffe en leerrijke momenten.

Ook voor het team van PHPro, want ineens werd de webshop natuurlijk heel tastbaar. Zo konden we uitpakken met ons vol automatisch systeem waarbij de kleding vanuit de “pleinen” (nvdr. de plaats waar er etiketjes aan het artikel worden gehangen) doorheen het bedrijf gaat en automatisch zijn rek krijgt per winkel.

De kledingrekken worden dus automatisch versleept doorheen het warehouse en ook het proces van de webpakketjes werd doorlopen. Er vielen nogal wat monden open toen ze een muur met meer dan 5000 vakjes zagen waar we continu weborders in verzamelen,” lacht Mike.

Schermafbeelding 2023-01-27 om 14.49.11

Switch naar Adobe Commerce Cloud

Voor Bel&Bo betekende de overstap van Magento 1 naar Magento 2 ook een overstap van Open Source naar Commerce Cloud.

“Op zich was dat een logische stap,” vertelt Mike. “Naast de extra features, zijn we ook wel voorstander van het hele Cloud verhaal. Het grootste voordeel zien wij in het automatisch opschalen van de server. Bij Bel&Bo sturen we veel nieuwsbrieven uit, waardoor op dat moment de server met een zeer grote piek te maken krijgt, en dankzij de auto-scaling functionaliteit, blijft onze webshop continu goed bereikbaar en moeten we ons hier geen zorgen over maken. Daarnaast zorgt de extra Commerce functionaliteit ook voor meer gebruiksgemak voor ons en onze klanten.

Voor deze nieuwsbrieven doet Bel&Bo trouwens beroep op een ander zusterbedrijf van PHPro, namelijk IDA. Samen met PHPro zorgde IDA voor een feilloze integratie tussen Adobe Campaign en de Adobe Commerce Cloud webshop, waardoor abandoned cart mails, nieuwsbrieven en reminder e-mails vlot naar de klant kunnen worden uitgestuurd.

 

Klantenervaring als rode draad

“Door dit traject heb ik echt geleerd hoe belangrijk het is om je tijd te nemen en alles goed te doordenken,” beseft Mike.

Er zijn altijd meerdere partijen in een e-commerce traject en je wilt deze allemaal betrekken in het proces en zeker geen overhaaste beslissingen nemen. Wat ik daarnaast zeker aan iedereen wil meegeven die voor dit traject staat is: ‘Denk altijd in functie van de klant!’. We denken te vaak vanuit onze eigen sector, maar finaal moet de klant altijd centraal staan.

Onze site heeft een zekere eenvoud, juist omdat dat is wat onze klanten willen. We hebben daarom niet alleen samengezeten met verkopers, district managers en warehouse personeel, maar we hebben ook effectief enquêtes en stuurgroepen met onze klanten gedaan.

Het moeilijke aan dit proces is ook om alle meningen samen te laten vloeien, want vijftig meningen betekent uiteraard ook vijftig verschillende verhalen, maar finaal heb ik het gevoel dat we hier goed in geslaagd zijn en dat we trots mogen zijn op onze webshop 2.0!

Geïmplementeerde features

  • Flowbox
  • Folder
  • Freshworks
  • Channable
  • Integratie met DPD
  • Mollie PSP
  • Google Invisible reCaptcha
  • Email- and address validators
  • Email list verify
  • Pro6pp address validator
  • Smile store locator & -delivery
  • Shop the look
  • MageFan blog
  • Amasty multiple coupons
  • Amasty special promotions
  • Mageplaza free gift
  • Ulmod XML sitemap splitter

Zoek jij ook een webshop met uitgebreide mogelijkheden?

Neem contact met ons op en we bespreken de mogelijkheden aangepast aan jouw plannen en wensen!

VS
Blog
Waarom van Magento Open Source naar Adobe Commerce?
intro boom 2
Blog
Projectaanpak fase 1: Kick-Off
banner_Betaalmethoden
Blog
Kies de juiste betaalmethoden voor je webshop