Screenshot Mediahuis

Mediahuis: snellere én betere webshops

client

Mediahuis

Website
www.mediahuis.be/nl/
scope

Performance website optimaliseren

Gebruiksvriendelijke front-end

Extra productcategorieën website

tools

Hyvä

Magento

Mediahuis: onafhankelijke mediagroep

Mediahuis maakt deel uit van de Europese mediagroep Mediahuis met filialen en activiteiten verspreid over Europa: Nederland, Duitsland, Luxemburg, Ierland en België. Ze representeren meer dan 30 onafhankelijke nieuwsmerken met kwalitatieve journalistiek.

Nood van het Mediahuis

Mediahuis leerde PHPro enkele jaren geleden al kennen toen we Magento 2 voor hen implementeerden. We creëerden destijds diverse webshops voor vier verschillende nieuwsbladen:

 

 

 

Een tijdje geleden keerden ze terug met enkele nieuwe projecten op de roadmap:

  • De optimalisatie van de snelheid en prestaties van hun website
  • Het invoeren van nieuwe productcategorieën in de webshop: reis- en fietsproducten
  • Een nieuwe homepage waar ook medewerkers zonder technische achtergrond content kunnen toevoegen
  • Optimalisatie van de algemene UX-richtlijnen

Hoe realiseerden we dit project?

Voor de realisatie van dit project stelden we, na een analyse fase, Hyvä voor als nieuwe front-end oplossing. De reden daarvoor was tweeledig: enerzijds om de performance uitdagingen van de website te tackelen, anderzijds vanwege de prachtige, gebruiksvriendelijke front-end oplossingen van Hyvä.

Geoptimaliseerde prestaties website

Hyvä staat bekend als een uitstekende oplossing om snelle webshops te creëren. We controleerden de performance van de webshop voor en na de implementatie en het resultaat mag er zijn:

  • Performance: de algehele snelheid en responsiviteit steeg van 79% naar 99%.
  • Structure: de onderliggende opbouw en organisatie van de HTML, CSS en JavaScript code stond eerst op 60% en steeg naar 92%.
  • Largest Contentful Paint: de laadtijd van de grootste afbeelding of contentblock stond eerst op 2,2s. We optimaliseerden dit naar 418ms.
  • Total Blocking Time: een lage TBT is belangrijk voor een goede interactiviteit van jouw website: we verlaagden die van 226ms naar 114ms.
  • Cumulative Layout Shift: deze metriek geeft weer hoeveel pagina-elementen onverwacht kunnen verschuiven tijdens het laden. Dit getal verlaagden we van 0,06 naar 0.
Mediahuis technische realisaties schema 2

Een leuke bonus van de verbeterde performantie, is dat we daardoor een substantiële stijging zien van het organisch verkeer van hun website:

  • Nieuwsblad: +27%
  • De Standaard: +14%
  • Het Belang van Limburg: +8%
  • Gazet van Antwerpen: +18%
Mediahuis social post 2 v2

Kant-en-klare front-end componenten

Een andere reden waarom we voor Hyvä kozen, is vanwege het eenvoudige proces om te werken met “Fallbackthemes”. Een fallback theme verwijst naar wanneer je delen van je website wil vernieuwen, maar niet allemaal tegelijk. Wanneer je werkt met een fallback theme, gaat jouw webplatform automatisch terugvallen op het vorige design thema wanneer die geen nieuw gedefinieerde stijl vindt voor die desbetreffende pagina. Dit stelt je in staat om websites geleidelijk aan te veranderen.

 

Bij het Hyvä thema zorgden we voor nieuwe kant-en-klare custom componenten die ze in de webshop banners konden gebruiken. Dankzij die componenten kunnen niet-technische medewerkers nu ook de shopbanners aanpassen. Zo plaatsen zij nieuwe features of producten eenvoudig in de kijker zonder de hulp van een developer.

Nieuwe productcategorieën webshop

We voegden twee nieuwe productcategorieën toe aan de webshops van Mediahuis: eentje voor de categorie Reizen en eentje voor Fietsen.

  • Reizen: de medewerkers creëren makkelijk zelf nieuwe reispakketten op de website zonder dat ze kennis van code nodig hebben.
  • Fietsen: we voorzagen alle juiste filters en specificaties zodat medewerkers eenvoudig fietsen en benodigdheden aan kunnen bieden op de webshop zonder dat technische kennis vereist is.
De Standaard reizen

Nood aan een degelijke webshop?

We zijn trots op de korte doorlooptijd waarin we deze case hebben gerealiseerd: op zes maanden tijd gingen we van initiële gesprekken naar de go-live van het project. Heb je ook nood aan een kwalitatieve webshop op korte termijn? Contacteer dan zeker onze experten. We hebben alle nodige kennis en ervaring in huis om jouw project vlot en succesvol uit te voeren.