Nieuws

E-commerce development: 7 factoren om rekening mee te houden

 

Het bouwen en onderhouden van een e-commerce website is niet eenvoudig. In elk project zijn er ontzettend veel aspecten waarmee je rekening moet houden: van gebruikerservaring, veiligheid tot prestaties. PHPro heeft al jaren ervaring met het bouwen van professionele webshops op maat. We geven je hieronder 7 e-commerce developmenttips die je heel wat tijd, kosten en problemen kan besparen.

banner-E-commerce-development-7 factoren om rekening mee te houden

1. Responsive Design

 

Het gebruik van mobiele apparaten om te surfen naar websites neemt voortdurend toe. De komende jaren zullen de meeste e-commerce verkopen via mobiele toestellen binnenkomen. Dit betekent dat een webshop op alle soorten schermen geoptimaliseerd moet worden. Eigenlijk zou er over elk scherm moeten worden nagedacht. Hoe komt mijn product in beeld op desktop? En op mobile? En hoe ziet mijn homepage er dan uit?
Het implementeren van een Responsive Design om een website toegankelijk te maken op elk apparaat is belangrijk voor het succes van een webshop. Welk platform je ook gebruikt, je moet er zeker van zijn dat je mobiele gebruikers de beste ervaring krijgen van jouw webshop.

 

2.  Ondersteun Guest Checkouts
 

De meeste online platformen willen dat gebruikers een account aanmaken om een aankoop te doen. Logisch, want dit creëert heel wat mogelijkheden om aan marketing en onderzoek te doen. Het is cruciale informatie om toekomstige verkopen aan te moedigen en je klanten beter te begrijpen dus. Het is wel belangrijk om te onthouden dat niet iedereen een account wil aanmaken.

Terugkerende klanten zullen zich doorgaans willen registreren en genieten van de voordelen van een account:

  • Voor het opslaan van informatie om zo toekomstige aankopen te vergemakkelijken;
  • Het ontvangen van meldingen over aankomende verkopen;
  • Extra kortingen via een klantenaccount.

Het is wel nog steeds een goed idee om een guest checkout optie te bieden. Zo overtuig je klanten die eerder argwanend zijn om toch over te gaan tot een aankoop.
 

3. Een zoekfunctionaliteit op een website is belangrijk

 

Uit de statistieken blijkt dat meer dan 30% van de bezoekers gebruik maakt van een zoekfunctionaliteit om producten te vinden die ze zoeken. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een zoekfunctionaliteit vindbaar en gemakkelijk is. Extra functionaliteiten zoals een autofill of verfijnd zoeken zal ook helpen bij het vinden van populaire producten of items die verband houden met hun zoekopdrachten.
 

4. Veiligheid is nog belangrijker

 

Alle webshops met gevoelige informatie moeten SSL ondersteunen om deze veilig te versleutelen. Dit geldt in het bijzonder voor betaalgegevens, maar ook voor alle persoonlijke gegevens zoals adressen, telefoonnummers, e-mailadressen en meer. Klanten verwachten dat persoonlijke informatie veilig is wanneer ze online een aankoop doen. SSL implementeren is niet alleen een goed idee, maar absoluut essentieel om ervoor te zorgen dat klanten je e-commerce platform vertrouwen en als veilig beoordelen.

Tip: Sla geen creditcardnummers op in de database van jouw online platform. Hoewel het misschien een goed idee lijkt om bijvoorbeeld aankopen te vereenvoudigen voor klanten, is het bewaren van deze informatie op jouw server een enorm veiligheidsrisico. Jouw bedrijf zal bij een inbraak of veiligheidslek altijd aansprakelijk zijn voor het lekken van deze gegevens.

 

5. Optimaliseer de prestaties van de website

 

Als je website traag is, is de kans groot dat je klanten verliest. Statistieken tonen aan dat 40% van de gebruikers een website verlaten als die meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Dit geldt in het bijzonder voor mobiele gebruikers, die vaak multitasken.

Enkele manieren om je website bliksemsnel te maken:

  • Combineer JavaScript- en CSS-bronbestanden, opdat gebruikers slechts één JavaScript-bestand of stylesheet hoeven te downloaden in plaats van vijf of tien.
     
  • Comprimeer afbeeldingen waardoor de visuals op een zo klein mogelijke grootte getoond wordt.
     
  • Maak gebruik van caching om de tijd te reduceren die nodig is voor het verzenden van gegevens tussen de webserver en de databaseserver.

 

6. Maak gebruik van nuttige statistieken
 

Een online platform heeft ook een groot voordeel ten opzichte van fysieke vestigingen: meetbaarheid

Je kan vrijwel alles meten op een e-commerce platform en statistieken bekijken:

  • Hoeveel bezoekers, conversies, kliks, bounces heeft jouw webshop? 
  • Welke categorieën worden het meest bezocht? 
  • Hoeveel bezoekers maken een klantenaccount en waarom? 

Deze vragen kan je beantwoorden door de juiste metingen en dashboards op te zetten. Hierdoor kun je meer data-driven werken en veel sneller resultaten boeken. Bekijk ook webanalytics.

 

 

7. Geef alleen voorrang aan nuttige features
 

Er zijn talloze plug-ins, apps en features om je online platform te verbeteren. Er bestaan bijvoorbeeld tools om een chat rechtstreeks aan een CRM te koppelen of om aan remarketing te doen. Het is belangrijk om te weten dat deze plug-ins rechtstreekse gevolgen hebben op de werking en snelheid van je website. Denk daarom goed na vooraleer je nog meer scripts installeert op het platform.

Enkele tips om je hierbij te helpen:

  • Review alle scripts of apps die je hebt geïnstalleerd, zijn ze echt nuttig?
     
  • Op Google Tag Manager kun je ook altijd eerst tags of scripts pauzeren. Merk je na verloop van tijd dat je deze niet meer gebruikt? Verwijder ze dan gerust!
     
  • Meet regelmatig de snelheid, resultaten of KPI’s van je online platform. Hebben je scripts of apps allemaal even hard aan de resultaten bijgedragen? Indien niet, overweeg deze dan ook te verwijderen!

 

 

Need a Pro?

 

Optimale resultaten bereik je door rekening te houden met alle 7 bovenstaande punten. Je moet vooral meer plezier (en omzet) uit je online platform kunnen halen!

Heb je hulp nodig voor een digitale transformatie strategie of om een online platform te bouwen? Neem dan gerust eens contact met ons op of bekijk hier onze cases.