Nieuws

Klaar voor de toekomst met Adobe Commerce 2.4.4

Eind april kwam Adobe met hun laatste nieuwe release, 2.4.4, op de markt. In deze release worden er weer nieuwe stappen vooruit gezet op het gebied van e-commercemogelijkheden, beveiliging én performantie. Daarnaast zijn er ook heel wat technische verbeteringen die het ontwikkelproces vlotter laten verlopen. 

Technische verbeteringen

Zowel Magento Open Source als Adobe Commerce schakelen in deze nieuwe 2.4.4 release over naar PHP 8.1. Dit zorgt voor heel wat technische verbeteringen, namelijk:

  • Onderhoud en upgrades zijn eenvoudiger en kosteneffectiever
  • Aanzienlijke verbeteringen op het gebied van prestaties en schaalbaarheid
  • Betere ervaring en tools voor ontwikkelaars
  • Verbeterde sitestabilteit

Wat betekent dat in de praktijk? Deze versie is de snelste Adobe Commerce versie die reeds werd uitgebracht. U kunt nu vol vertrouwen werken met complexe catalogi die tot 10 keer groter zijn dan voorheen, daarnaast worden grote aantallen transacties maar liefst 5 keer sneller verwerkt en zien we duidelijke prestatieverbeteringen voor zowel het back-end gedeelte als de storefront dankzij de adoptie van PHP 8.1.

Security

Naast de PHP-upgrade zijn er uiteraard ook heel wat veiligheidsverbeteringen voorzien. Een belangrijke daarvan is de switch bij integratietokens. Voorheen kon een integratietoken worden gebruikt als een zelfstandige sleutel voor verificatie op basis van tokens. Dit gedrag is echter standaard uitgeschakeld vanwege de beveiligingsimplicaties van een nooit verlopen toegangstoken. Dit betekent dat authenticatie nu via OAuth loopt, en dat deze verandering dus ook impact heeft op al uw integraties. 

Platformverbeteringen

Ook zijn er heel wat platformverbeteringen voorzien door Adobe! Zo werd JQuery geüpgrade, alsook PHPUnit, Elasticsearch en TinyMCE.

Caching

Ook de caching strategie werd aanzienlijk verbeterd in release 2.4.4. Waar vroegen het plaatsen van een order ervoor zorgde dat alle bestelde producten uit de Varnish cache werden gehaald, is dat nu niet langer het geval. Daarnaast wordt de paginacache van de volledige site niet langer gewist wanneer u een product bijwerkt vanuit topcategorieën of een indexatie uitvoert om productkenmerken of voorraadstatus bij te werken. Dit zorgt ervoor dat we uw eindgebruikers nu een snellere webshop ervaring kunnen bieden.

Functioneel

Zowel voor Magento Open Source als voor Adobe Commerce houdt de 2.4.4 release ook enkele functionele verbeteringen in. Zo werd de code base bijvoorbeeld 'uitgekleed'. Concreet betekent dit dat modules zoals Amazon Pay, dotdigital, Klarna, Vertex en YotPo niet meer standaard in de code base worden gestopt, hetgeen zorgt voor betere performantie aangezien er minder modules moeten worden ingeladen. Uiteraard blijven deze modules wel beschikbaar, maar nu dienen ze actief gedownload te worden. 

Toegankelijkheidsupdates

Schermtoegankelijkheid voor alle doelgroepen wordt steeds belangrijker en dus werd hier door Adobe ook de nodige aandacht aan gegeven. Deze release bevat namelijk verbeterde tooltips, toegankelijke naamgeving en tagging van schermelementen en opnieuw ontworpen pictogrammen en knoppen. Meer dan 80% van deze oplossingen helpen bij het verbeteren van de winkelervaring voor gebruikers zonder visie of met beperkte visie.

Pagebuilder

Voor veel van onze klanten was het al goed nieuws dat Pagebuilder ook voor Open Source beschikbaar kwam in versie 2.4.3, maar nu is het ook mogelijk om een alt text toe te voegen aan afbeeldingen. Dit helpt niet enkel bij SEO, het draagt ook bij aan een betere toegankelijkheid. 

Bugfixes

Uiteraard werden er door Adobe ook heel wat bugfixes voorzien, zowel voor producten, de winkelwagen, categorieën, emails, afbeeldingen en nog veel meer. Een volledige lijst vindt u dan ook in de release notes, deze kunt u hier terugvinden.

Functioneel - Adobe Commerce only

Voor de klanten die gebruik maken van de betalende Adobe Commerce versie zijn er ook verschillende verbeteringen toegebracht aan Adobe Sensei, het AI-element in Adobe. Dit zorgt ervoor dat u niet alleen AI aangestuurde productaanbevelingen en zoekopdrachten kunt aanbieden, maar ook dat de koopervaring volledig afgestemd is op elke klant om productontdekking te versnellen, de conversie te vergroten én de gemiddelde orderwaarde te verhogen.

Daarnaast word SWAT (zie afbeelding hieronder), beter bekend als Site-Wide Analysis Tool nu voor iedere Adobe Commerce klant beschikbaar gemaakt, waar dit voorheen enkel beschikbaar was voor Adobe Commerce Cloud klanten. Dankzij deze tool heeft u nu toegang tot realtime monitoring, rapportage, inzichten en aanbevelingen. Naast uitgebreide toegang werd ook het Site-Wide Analysis Tool-dashboard verbeterd om te dienen als een centrale opslagplaats voor toegang tot Adobe Commerce-ondersteuningstools. Dit biedt gebruikers één gezichtspunt en gemakkelijker toegang tot andere ondersteuningstools, waaronder nuttige ondersteuningsbronnen, aanbevelingen, beheerde waarschuwingen en een samenvatting van de extensies. In toekomstige iteraties zal dit dashboard worden bijgewerkt met extra widgets die nieuwe inzichten bieden.

Tot slot werd ook de Adobe Live Search verbeterd alsook bugs in de RMA module, reward points, de staging module, etc. Een volledige lijst van issues die werden opgelost vindt u in de release notes. Deze kunt u hier terug vinden voor Adobe Commerce.

SWAT

PWA

Ook voor onze klanten die gebruik maken van PWA Studio bevat deze release heel wat nieuwe GraphQL-endpoints. Onder andere voor B2B-features en voor de admin werd er extra functionaliteit voorzien. Daarnaast is er nu ook ondersteuning voor dynamische blokken en gerichte promoties, zodat marketeers en merchandisers gepersonaliseerde inhoud en winkelwagenpromoties kunnen bouwen voor specifieke klantsegmenten. Dankzij deze update is er dus minder behoefte aan custom development, hetgeen zorgt voor een lagere totale eigendomskosten en snellere doorlooptijd.

Performantie

Ook werd er door Adobe heel wat aandacht gegeven aan het versnellen van de GraphQL requests, zeker in de winkelwagen. Daarnaast zijn de prestaties van de Storefront verbeterd door wijzigingen in de manier waarop GraphQL-requests in de cache worden opgeslagen. Fastly en Varnish cachen nu namelijk GraphQL-verzoeken die zijn verzonden met auth-tokens.

Wanneer upgraden?

Bent u overtuigd van deze nieuwste release? Dan kunt u met uw PHPro Project Manager en/of uw PHPro Product Owner samen zitten om deze zo snel mogelijk in te plannen.

Wacht u liever nog eventjes? Dat kan, afhankelijk van de versie waarop uw webshop zich op dit moment bevindt. Adobe ondersteunt versie 2.3.X niet langer vanaf 8 september 2022, hetgeen impliceert dat uw webshop naar 2.4.X geüpgrade dient te worden voor deze datum. Voor klanten die zich momenteel op 2.4.3 bevinden is het wel mogelijk om nu een patch uit te voeren naar 2.4.3-p2 en nog een derde patch in augustus 2022, namelijk 2.4.3-p3.

Volgende release

Daarnaast heeft Adobe inmiddels ook al hun volgende release, namelijk 2.4.5, aangekondigd. Deze zal beschikbaar zijn vanaf 9 augustus 2022. Op basis van de huidige roadmap lijken hier vooral PWA Studio improvements in te zitten, alsook enkele security en kwaliteitsverbeteringen. Daarnaast wordt Adobe Commerce versie 2.4.4 ondersteunt tot november 2024, waardoor de nood om al meteen naar 2.4.5 over te stappen niet zo hoog is. Gezien de vele verbeteringen en nieuwe functionaliteiten die versie 2.4.4 biedt, raden we u dus aan zo snel mogelijk deze overstap in te voeren.

Heeft u nog vragen? Contacteer dan snel uw PHPro Project Manager en/of uw PHPro Product Owner!