Nieuws

6 gouden tips voor meer conversies door je productpagina

 

Producten zijn de belangrijkste items in jouw webshop. Het assortiment bepaalt voor een groot deel hoe hoog de conversieratio zal zijn. Aan een productpagina moet eigenlijk evenveel aandacht geschonken worden als aan de presentatie van producten in een fysieke winkel. Staat het product goed in zicht? Hoe is de belichting op de afbeeldingen? 

PHPro geeft hieronder alvast 6 tips voor de optimalisatie van jouw productpagina:

FAcebook_LinkedIn - 1200 x 628

1. Gebruik een combinatie van breadcrumbs

Breadcrumbs zijn - zoals de naam doet vermoeden - een soort van kruimelspoor voor bezoekers van je website. Deze kunnen bestaan uit hiërarchische links die bovenaan een pagina te zien zijn. Hierdoor kun je als bezoeker gemakkelijk terugkeren naar een vorige pagina of een bovenliggende categorie.

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op een productpagina landen. Ze kunnen de ideale flow volgen van homepage via categoriepagina naar het product. Of, ze komen rechtstreeks op een productpagina terecht via een directe link of een gerelateerd product. Om een simpel overzicht te geven van de locatie van het product op de website, moet er dus een breadcrumb aanwezig zijn die gebaseerd is op de bovenliggende categorie(ën).
 

2. Gebruik goede afbeeldingen

Bezoekers verwachten voldoende realistische afbeeldingen van goede kwaliteit te zien. Een product beoordelen op basis van enkel afbeeldingen is een totaal andere ervaring dan in een fysieke winkel. Daar kun je het product langs alle hoeken bekijken of aanraken.

De ervaring op het online platform moet het visueel aspect zo dicht mogelijk benaderen. Een klant kan het product achteraf retourneren, maar men wil eigenlijk op voorhand zeker zijn van een aankoop. Ziet het product er op alle afbeeldingen perfect uit? Prima, dan lopen de bestellingen binnen!

 

3. Gebruik demonstratievideo’s

Een productvideo kun je vergelijken met een demonstratie in de winkel, maar dan wel op een productpagina. Een video kan de doorslag geven of een product verkocht wordt of helemaal niet. Zeker functionele en dure producten kunnen met een videodemonstratie beter verkocht worden.

Productvideo's tonen het product 'in actie'. Bij een unboxing video, bijvoorbeeld, kan een klant een inschatting maken van de grote en de meegeleverde accessoires. Mits enkele technische aanpassingen kun je zelf Youtube filmpjes integreren op jouw platform en productpagina's. De klant weet wat hem of haar te wachten staat. Minder onzekerheid zorgt voor meer vertrouwen dus.

 

4. Gebruik goede productomschrijvingen

Een productomschrijving is in principe het verkoopspraatje op jouw productpagina. Het is hier vooral belangrijk om voldoende (niet storende) leesopties te geven aan een bezoeker. Inleidende (originele) teksten met een drop down zijn een goed begin. Je kunt onder een dropdown ook wat verder gaan en meer vertellen over de geschiedenis, functies en bijzonderheden van het product. Storytelling beats boring factory descriptions anytime!

 

5. Som belangrijke productspecificaties op

Productspecificaties zijn uiterst belangrijk om meer details te geven die van belang kunnen zijn voor een klant. Een broek zonder een maatindicatie kun je moeilijk verkopen. Geef daarom steeds voldoende specificaties mee op je productpagina.

Productspecificaties maken het ook mogelijk voor klanten om te vergelijken en te vinden wat ze zoeken. Story telling, zoals in het vorige puntje, helpt te overtuigen. De specificaties zijn een aanvulling op die inleidende tekst.

 

6. Maak gebruik van een opvallende CTA

Het winkelmandknopje is een belangrijke Call To Action (CTA) op een productpagina. Plaats deze dan ook duidelijk in beeld of op ooghoogte op een pagina. Met A/B-test kan je ook experimenteren met verschillende kleuren! Een CTA moet in principe altijd opvallen. De kans op een verkoop wordt dan aanzienlijk groter.

Zoals de naam al aangeeft: je wil een actie stimuleren. Zorg dan ook dat de actie duidelijk is. De verwachting die je schept met de copy van de knop moet ook overeenkomen met het resultaat van het klikken op de knop.

 

Next: Tips voor meer conversie via het winkelmandje

Lees hier onze praktische gids voor conversie-optimalisatie in het winkelmandje

Na het bezoeken van één of meerdere productpagina's wil je dat de bezoeker doorgaat naar het winkelmandje. Ook hier blijft het van groot belang om de klant het zo makkelijk mogelijk te maken om door te stromen naar de checkout en het koopgedrag te versterken.

 

Neem contact met ons op

Heb je een vraag of wil je graag contact opnemen met één van onze experten om jouw webshop te optimaliseren? Aarzel dan niet, neem contact met ons op en we beantwoorden jouw vraag met veel plezier!