Om phpro.be nog beter te maken, gebruiken wij functionele en analytische cookies.
Wil je meer weten over de cookies? Klik dan op de knop "Voorkeuren".
Nieuws
18 conversie verhogende UX tips voor webshops
PHPro onderzocht de belangrijkste conversieverhogende UX factoren van verschillende webshops. Hieronder geven we 18 effectieve tips vrij waarmee je elk lek in je webshop dicht en het meeste uit je verkeer haalt.
Homepage
Gebruik duidelijke unique selling points
Unique selling points of USP's zijn één van de belangrijkste redenen waarom een klant een aankoop zal voltooien. Zet deze dus duidelijk in de kijker en wees specifiek bv. "gratis retour" of "niet tevreden, geld terug".
Maak gebruik van social proof op de homepagina
Bezoekers lezen graag wat anderen vinden van jouw webwinkel. Speel hier gerust op in en plaats positieve reviews op de homepage.
Gebruik duidelijke, beschrijvende en actiegerichte CTA's
Call-to-action buttons of CTA's zouden duidelijk en kort moeten zijn. Ze moeten vooral bezoekers activeren om actie te ondernemen, vandaar de naam uiteraard. Gebruik bijvoorbeeld liever "Bekijk onze collectie" i.p.v. "Lees meer"!
Navigatie
Beperk je header menu in keuzes en in ruimte
Geef bezoekers niet te veel keuze. Je wilt geen virtueel doolhof, maar wel een overzichtelijke webshop. Deel je navigatiemenu op in duidelijke en logische thema's die het aanbod van je webshop goed weergeven.
Laat bezoekers niet scrollen in de navigatie
Webshops met veel subcategorieën kunnen lang en onoverzichtelijk worden. Het probleem situeert zich voornamelijk op mobiel (think mobile). Er zal dan gescrold moeten worden om alles weer te geven. Uit onderzoek is gebleken dat er maar weinig bezoekers graag naar beneden scrollen. Benut dus zeker optimaal de ruimte.
Maak de zoekfunctie goed zichtbaar
Een goede zoekfunctie is heilig voor webshops. Het kan dus zeker belangrijk zijn om een zoekfunctie goed zichtbaar op ooghoogte te plaatsen. Hoe meer een zoekfunctie gebruikt wordt, hoe beter de User Experience.
Categorie
Filter zichtbaar maken en toepassen
Plaats een filter steeds op een zichtbare hoogte boven de fold (= het gedeelte van de website dat zichtbaar is zonder te scrollen). Het is belangrijk dat filters gemakkelijk zichtbaar zijn voor bezoekers, zowel op mobiel als op een desktop. Hoe sneller bezoekers kunnen filteren, hoe eenvoudiger bezoekers hun items kunnen terugvinden in de webshop.
Creëer de juiste filters
Zonder de juiste filters is de kans groot dat bezoekers geïrriteerd zullen geraken. Stel je hebt geen filter waar je producten gewoon volgens prijs kunt sorteren. Het zal dan zeker niet eenvoudig zijn om prijsbewuste bezoekers te overtuigen om een aankoop te voltooien.
Maak gebruik van gepaste productafbeeldingen
Gebruik afbeeldingen waar het product in de schijnwerpers staat. Toon afbeeldingen met het product vanuit verschillende hoekpunten op een neutrale achtergrond. Zo zet je het product extra in de verf. Daarnaast willen gebruikers vaak ook het product "in actie" zien. Toon dus ook een afbeelding waarin het product gebruikt wordt.
Product
Gebruik CTA's die contrasteren met de pagina
Zorg dat een CTA opvalt. Gebruik daarom eventueel een kleur die contrasteert met je huisstijl. Zo valt deze meer op. Een Call-To-Action button (bv. “In Winkelwagen”) moet namelijk onweerstaanbaar zijn!
High resolution afbeeldingen met zoom-in opties geven vertrouwen
Toon high-res productafbeeldingen die inzoombaar zijn. Zo kunnen bezoekers het product tot in het diepste detail bekijken en krijgen ze meer vertrouwen in het product. Hierdoor zullen ze minder twijfelen en sneller converteren.
Productinformatie hoeft geen boek te zijn, gebruik layers
Je hoeft zeker geen boek te schrijven om een productomschrijving volledig te maken. Gebruik een duidelijke visuele hierarchie in de layout van je content (productbeschrijving, specificaties, reviews en meer)! Korte bulletpoints zijn effectiever dan lange teksten op een productpagina. Een “lees meer” sectie toevoegen aan je productbeschrijving helpt om zware content in lagen te verdelen.
Formulieren
Beperk het aantal velden
Hoe meer velden je aanmaakt, hoe meer bezoekers moeten nadenken. Het zijn ware obstakels. Daarnaast kunnen de extra velden ervoor zorgen dat er mobiel veel meer gescrold moet worden. Uit onze vele tests is gebleken dat minder dan 50% van de bezoekers helemaal naar beneden scrollen. Wil je zelf een heatmap onderzoek waar je visueel kan zien hoe bezoekers op jouw website interageren? Neem dan zeker contact op met PHPro en we vertellen hoe we te werk gaan om de UX van jouw website te verhogen!
Markeer verplichte velden met een asterisk en kleur
Laat bezoekers en leads duidelijk weten wat er van hen verwacht wordt. Bepaalde informatie is gewoon noodzakelijk om bepaalde diensten of producten goed te kunnen verwerken. Je kunt standaard gebruik maken van asterisken voor de verplichte velden. Een fel en uitdagend kleurtje informeert een bezoeker meteen waar ze een veldje verkeerd of helemaal niet ingevuld hebben.
Veiligheid via een wachtwoord is belangrijk, maar maak het niet te moeilijk
In deze technologische tijden is het beschermen van persoonlijke gegevens een aanrader en ook wel een verplichting voor bedrijven met een schat aan persoonlijke data. Bezoekers laten registreren met een sterk wachtwoord is zeker goed, maar maak het proces ook niet te complex.
Het verplichten om een wachtwoord aan te maken met 15 karakters, 2 tekens inclusief hoofdletters en cijfers is een hele opgave. Geef leads uiteraard de mogelijkheid om een sterk wachtwoord te maken, maar verplicht het niet. Een uitstekend wachtwoord is uniek en kan praktisch gezien ook gerust iets korter (Let op: niet té kort). Een 2de authenticatiemethode (bv. Google Authenticator, sms, …) aanbieden zorgt al meteen voor een dubbele laag bescherming en een geweldige UX.
Checkout
Toon een voortgangsbalk in het checkout proces
Mensen houden van een overzicht en dus ook van een vooruitgangsbalk. Het zien van de volgende stappen is een soort overzicht tot een doel. Dit is soms een proces die uw leads met veel plezier volgen.
Bied een guest checkout optie
Een guest checkout neemt alle verplichtingen weg om een account aan te maken of te registreren. Dit is vaak een obstakel voor gebruikers die snel willen bestellen of geen wachtwoorden willen aanmaken. Door dit obstakel weg te nemen zullen gebruikers sneller door de checkout stromen.
Zet de voordelen van een account in de verf
Een bezoeker moet steeds overtuigd worden van de vele voordelen van een account. Een account aanmaken vraagt altijd een serieuze inspanning van je leads. Ze moeten hun persoonlijke gegevens letterlijk afstaan, een wachtwoord bedenken en meer tijd op je website doorbrengen voor administratief werk. Vermeld steeds minstens 3 redenen waarom een account aanmaken een voordeel is voor je leads. Ook een korting aanbieden kan een bezoeker over de streep trekken.